Pagina's

maandag 30 mei 2016

De school- en leerpuzzel: hoe leert ons kind?

Die dochter van ons die houdt ons maar bezig. Bezig in zijnde dat we laatste paar weken vaak op school te vinden waren. 

Het begon allemaal met haar rapport eind maart. ML en ik konden alleen maar concluderen dat op basis van de resultaten er weinig voortgang bij haar was geboekt. Ze scoorde ook laag bij de cito. We begonnen ons dus zorgen te maken. Het beeld dat wij thuis van haar hadden, leek niet overeen te komen met het beeld dat het rapport liet zien. Het 10-minuten gesprek werd dus een gesprek van een half uur. De juf deelde onze zorg. De juf vertelde ons dat ze in de klas een uitermate slim meisje ziet die hele kritische vragen kan stellen en een ijzersterk geheugen heeft maar op een of andere manier kan ze haar niet met instructies bereiken. DL doet alles goed mee maar volgens juf kan DL vele malen beter. Het is zelfs zo dat DL soms expres fouten maakt omdat ze dan geen zin in herhaling heeft. Als je haar er echter op aanspreekt, dan wordt ze in eerste instantie boos om het vervolgens in vogelvlucht foutloos op papier te zetten. DL lijkt dus een klassiek voorbeeld van een onderpresteerder. Alleen wat nu? Wat kunnen we doen om de potentie die in DL zit er wel uit te halen? De juf en wij kwamen tot de conclusie dat we daar in dat half uur niet samen uit kwamen dus we planden een vervolggesprek.

Uiteraard hadden ML en ik lange gesprekken. We twijfelden weer of de keuze voor deze school de juiste was? Zou een andere school beter bij haar passen? Zou ze een andere manier van onderwijs nodig moeten hebben? De frustratie heerste ook bij ons. Wij zagen thuis namelijk wel dat slimme meisje. Een meisje dat samen met haar vader de moeilijkste sommen probeert te maken. Een meisje dat haar moeder test met rekenen en dan de grootste lol heeft als ik het fout zeg. We zien echter ook een meisje die worstelt met taal. Een meisje die blijkbaar nog niet helemaal qua taalontwikkeling op hetzelfde niveau zit als haar klasgenootjes. Een meisje die wel enorm haar best thuis doet met lezen en verhaaltjes probeert te schrijven. Een meisje die soms fouten maakt als ze woordjes schrijft maar wel graag dingen goed wil doen. Daarnaast ook een meisje die ons soms zulke moeilijke vragen stelt omdat ze zo graag alles wil weten, wil begrijpen en leren. Kortom een heel leergierig meisje dat ergens in het leerproces vastloopt.

We legden deze zorgen dan ook in het vervolggesprek op tafel. Op basis van onze bevindingen en die van de juf konden we alleen maar concluderen: DL is een heel slim meisje en we moeten alles doen om haar de mogelijkheid te geven zich zo goed mogelijk te ontwikkelen. Ook werd meegenomen dat ML hoogbegaafd is. Wellicht ben ik dat ook. Alleen dat is nooit vastgesteld. Wel kan ik vaststellen dat ik nooit heel veel moeite op school heb hoeven te doen. Met weinig tot geen inspanning haalde ik mijn toetsen wel. Toen ik op een bepaald moment wel tegen vakken aanliep waar ik toch wat meer moeite mee had, klapte ik dicht. Het werd bij mij ook een soort self-fulfilling prophecy: als ik mijn best niet deed, dan wist ik zeker dat ik het niet haalde want als ik wel mijn best en ik haalde dat alsnog niet dan was dat voor mij falen. Wat deed ik? Ik deed dus niks of weinig zodat de teleurstelling er ook niet was want hé ik kende het eindresultaat al vantevoren. Tijdens mijn studie liep ik hier enorm tegen aan want toen redde ik het niet meer op aanwezig zijn bij colleges. Ik moest toen echt gaan leren. Alleen ik had nooit geleerd om goed te leren. Dus ik liep enorm vast. Uiteindelijk is het allemaal wel goed gekomen maar het had wel een gedragsverandering bij mij nodig. ML daarentegen heeft drie universitaire met twee vingers in zijn neus gehaald met dan ook nog hoge scores. Dus wellicht dat het ergens in haar genen zit. Het hele gebeuren hield ons (vooral mij) trouwens een enorme spiegel voor van herkenning voor.

Op school werd de interne begeleider ingezet. Ook zij had niet meteen een pasklaar antwoord hoe ze DL konden bereiken. Dus werd er een brugteam in gezet. Dit team bestaat uit externe begeleiders die school en ouders kunnen adviseren wat de mogelijkheden zijn. Vorige week hadden we het gesprek. Conclusie is dat DL de leerstof anders aangeboden moet krijgen. In plaats van herhaling moet zij een niveau hoger getild worden. Ze wil eerst het overzicht om van daaruit verder te werken. Dus DL krijgt nu verrijking met rekenen. Ze wordt om in schooltermen te blijven een rekentijger. Alleen taal blijft een dingetje. Om haar te stimuleren,  gaan we haar meer los laten. Ze moet dus meer dingen zelf gaan uitzoeken. Ook krijgt ze projecten verbonden aan de thema's die in de klas worden behandeld. Zo moet DL nu een boek maken met plaatjes en een verhaal, over een paar weken mag ze aan het thema reizen gaan werken. Aan het einde van de themaweken moet ze haar project aan de klas presenteren. Zo hopen we dat ze gaat begrijpen dat het essentieel is dat ze goede zinnen construeert om de boodschap over te krijgen. Bovendien voldoet een project aan haar wens om dingen uit te kunnen zoeken. 

Voor de taalontwikkeling loopt DL ook weer bij een logopediste. Samen gaat zij met DL aan de slag om de vertaling van klanken naar letters op papier te maken. Ze is inmiddels op dyslexie getest en daaruit blijkt vooralsnog niet dat ze dit heeft. Waarschijnlijk heeft ze een taalachterstand door haar drietalige opvoeding. Iets wat niet ongewoons is bij meertalige kinderen en dat meestal bijtrekt rond 8 jaar. Op aanraden van school laten we haar nog niet testen of ze hoogbegaafd is. School raadde aan om dit pas volgend jaar te doen voor zover het noodzakelijk is want zelf hebben ze haar al voorzichtig zo ingeschat.

DL is inmiddels begonnen met haar nieuwe manier van leren. Ze is razend enthousiast en dan vooral over de projecten. Ze heeft hele ideeën hoe het eindproduct eruit moet zijn en ze komt vol verhalen over haar project thuis. Ze vindt het helemaal super dat ze dadelijke een podium krijgt om haar project aan de klas te presenteren. Ze vindt het namelijk fantastisch om voor een grote groep iets te presenteren of te laten zien. Over zes weken gaan we evalueren om te kijken of het aanslaat. Daarna zal de overdracht zijn naar een nieuwe juf of meester zodat ze bij succes op de zelfde voet verder kan gaan in groep 4. We hopen zo voor haar dat dit voor haar werkt zodat zij ook op haar manier mag leren.

 

3 opmerkingen:

  1. Positief dat de school zo meedenkt, en dat je dochter enthousiast is over deze manier van leren!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn dat jullie met de school samen een oplossing hebben kunnen zoeken. En vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw! Dat klinkt als een erg meewerkende school :)
    Fijn dat het al ewn positief effect lijkt te hebben

    BeantwoordenVerwijderen