Pagina's

zaterdag 12 maart 2016

Financieel advies: hoeveel ben ik waard?

Een tijdje geleden werd ik op werk benaderd of ik mee wilde doen met een pilot. De pilot bestond uit het invullen van een financieel plan waarna je vervolgens gratis advies zou krijgen over je financiële situatie waarbij een aantal scenario's zouden worden uitgewerkt.

Nu heb ik een soort haat-liefde relatie met geld. Ik praat namelijk niet graag over geld en al helemaal niet als ik een kijkje in mijn eigen financiën moet geven. Ik vind het niet prettig als mensen weten hoeveel ik verdien en dat ik schulden heb. Ik denk dat ik er ook zo over zou denken als ik geen schulden had en een mooi spaarsaldo of afgelost huis zou hebben. Ik heb vroeger geleerd over geld praat je niet met anderen, dat is privé. Dus ik moest even over een persoonlijke hobbel heen om dus volledig inzage te geven aan iemand die ik ook nog eens in de wandelgangen tegen zou komen. De voornaamste reden voor mij om toch mee te doen, was om te weten hoe ik er nu echt financieel voor sta en wat de impact op het financiële doen en laten zou zijn als ik mocht wegvallen (ofwel dood zou zijn en DL en ML achter laat). Ik maakte me vooral over dat laatste best druk als kostwinner. Dus ik dook een avond in mijn papieren en ik vulde het financiële plan in.

Een paar weken later belde de adviseur, tevens collega op. Hij wilde wat extra informatie. Daarnaast gaf hij meteen de tip om wat af te sluiten. Die tip heb ik meteen opgevolgd. Het opzoeken van de extra informatie had nog wel wat voeten in de aarde. Het betekende namelijk dat ik nog dieper de informatie moest induiken en dus ook nog meer de financiële confrontatie met mezelf moest aangaan. Dat laatste vind ik dus op een of andere manier eng. Geen idee waarom. Misschien  zou het de realisatie zijn dat ik het financieel niet goed voor elkaar heb een dus ML en DL met heel veel ellende zou achterlaten als er ooit iets met mij zou gebeuren. Ik hoopte namelijk dat als ik mijn schulden eenmaal heb afbetaald dat de "rijke" periode komt met de geruststelling van een financiële buffer maar ook de mogelijkheid om voor dochter extra te kunnen sparen. De teleurstelling zou dus groot zijn als ik zou horen dat ik financieel nog meer onder wat zou staan.

Schoorvoetend ging ik dus vorige week het gesprek in. Wat blijkt? Ik heb het best goed voor elkaar. Ik heb een mooi pensioen voor later en de woonlasten zijn laag als ik deze straks met mijn kapitaalverzekering voor meer dan 60% heb afgelost. Ik heb alleen een arbeidsongeschiktheidsverzekering die niets toevoegt op het moment dat ik een vast contract krijg. Mijn werkgever dekt dit risico namelijk grotendeels af door 80% van mijn laatste inkomen te garanderen bij volledige arbeidsongeschiktheid. Dus als dat contract er hopelijk deze zomer komt, kan ik zo'n EUR500 per jaar besparen. Deels ga ik dat geld gebruiken om een overlijdensrisicoverzekering af te sluiten. Mocht er dan toch wat gebeuren met mij, dan keert deze verzekering genoeg uit dat mijn gezinnetje zonder financiële zorgen door kan gaan. Die gemoedsrust is mij veel waard....... al hoop ik natuurlijk dat het nooit zo ver komt.

En zo verliet ik dus het gesprek met een goed gevoel. Ik heb het dus onder de huidige omstandigheden veel beter voor elkaar dan ik had mogen dromen. En dat is heel fijn om te weten. 

3 opmerkingen:

  1. Wat fijn om te horen dat je alles financieel goed voor elkaar hebt zeg!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En daar heb je de afgelopen jaren best heel hard voor gewerkt. Dus je mag eigenlijk trots zijn op dit oordeel. Dit heb je echt verdiend, met hard werken.
    Ga je het ook (een beetje) vieren? Want dat heb je verdiend, en dat is goed voor je. Ik koop voor mezelf een mooie afbeelding (kleine poster of een bijzondere ansichtkaart) bij zoiets. Ik hoorde iemand anders die zichzelf op een bijzondere koffie trakteert dan. Mogelijkheden genoeg, maar doe je het alsjeblieft?
    Je werkt hier zo hard aan, dat je echt wel deze schouderklop verdient.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Over een gezond uitgavenpatroon beschikken is niet voordehandliggend. Voor mij is het allesinds een hele opgave om mijn uitgaven goed te beheren. Hierbij kreeg ik de hulp van vrienden en familie maar dat leverde niet veel op. Enkele uren geleden deed ik wat research en belande ik op dit artikel http://www.topcompare.be/nl/blog/slimmer-omgaan-met-uw-financien . Het voelt eindelijk aan alsof ik er niet alleen voorsta en dat er wel degelijk andere manieren bestaan om hulp te zoeken buiten mijn comfortzone. Hiermee hoop ik andere mensen te helpen die net als ik worstelen met hun financien.

    BeantwoordenVerwijderen