Pagina's

vrijdag 12 juni 2015

De fantastische wereld van gratis en tweedehands

Ik vind rommelmarktjes en Kringloopwinkels erg leuk. Je weet niet wat je kunt verwachten. Soms is het echt rommel maar soms kom je ook een verborgen schat tegen. De komende maanden kan ik weer naar een hele reeks van lokale rommelmarktjes georganiseerd door de kerk. Zij proberen met een rommelmarkt geld op te halen voor de nodige reparaties maar ook voor een aantal goede doelen. Het leuke aan deze marktjes is dat ze zo ontzettend verschillend zijn in opzet. De ene is enorm kneuterig en wordt gehouden in een grote schuur van een boer. De andere daarentegen is vrij professioneel georganiseerd. Bij deze laatste staan de opkopers ook al vroeg in de rij om binnen no-time van alles in hun aanhangwagens of busjes te laden. Ik ben vooral fan van de kneuterige rommelmarkt. Het heeft iets om op een erf te scharrelen tussen de schatten van zolder van de voornamelijk oude dorpsbewoners. Voor hen is het ook vaak het hoogtepunt van het jaar. Ze doen allemaal mee aan de bingo terwijl ze in het zonnetje op het boerenerf zitten met een kopje koffie en zelfgebakken appeltaart. Ook aan de kinderen wordt gedacht. Er staat van alles om mee te spelen. Deze zaterdag is het marktje en ik ga zeker samen met dochterlief kijken.

Nu lijkt het erop dat dochterlief ook mijn liefde voor tweedehands aan het overnemen is. Vooral de Kringloopwinkel vindt ze helemaal fantastisch. Ze weet feilloos de speelgoedhoek te vinden maar ook het rek met kinderkleding. Vaak weet ze er ook iets leuks te vinden voor nog geen euro. Zo vonden we onlangs een doos met strijkkralen en vormpjes voor nog geen €2. Nu vindt zij bijna niets leuker dan strijkkralen dus namen we het uiteraard mee. Maar de grootste aantrekkingskracht heeft toch de rommelkist bij de kassa. In deze kist worden allemaal speeltjes gegooid die te klein zijn om te verkopen. Het zijn dus vaak dingen die je bij de grote gele M bij de kindermaaltijd krijgt of van die dingen die nog voor geen euro bij de kassa liggen. Elke keer duikt ze in de kist en vindt ze er de mooiste dingen. Zo vond ze een kroontje, een spiksplinternieuwe mini-konijn knuffel, een prinsessekroontje met bontje, een mini My Little Pony en een paar Disney figuren. Vreemd genoeg vindt ze deze dingen vaak nog mooier dan haar eigen speelgoed. Zo ligt het knuffeltje in bed en zonder wil en kan ze niet slapen. Het kroontje komt bij elke verkleedpartij tevoorschijn. En Little Pony en een aantal Disney figuren liggen standaard in bed. Kortom de rommelkoffer van de Kringloop is een succes ;-).

Ook houd ik mijn ogen altijd goed open als ik op straat loop. Ook dat lijkt dochterlief over te hebben genomen. Ze heeft inmiddels een grote collectie van speldjes zo al scharrelend verzamelend. Zelf helpt ze andere meisjes ook aan een nieuwe verzameling want ze raakt ook regelmatig een speldje kwijt. Met een speldje oppakken voel ik geen enkele gene. Het wordt echter anders als ik iets groots buiten zie staan maar dat eigenlijk wel mee wil nemen. Ik heb dan namelijk het gevoel alsof iedereen ineens ziet dat ik iets wat op straat sta mee neem en daarover achter mijn rug afkeurend zijn hoofd schudt. Toch stap ik wel eens over die gene heen. Hierdoor heb ik drie prachtige wasmanden en een antieke porseleinen waskan van de straat mee genomen. En blij dat ik me die dingen ben. Deze week was het weer eens raak. In de buurt van school had iemand grote opruiming in huis gehouden. Er lag heel veel bruikbare spulletjes tussen. Alleen vond ik het nogal gênant om daar eens uitgebreid tussen te gaan neuzen omdat er ouders en kinderen uit de klas van dochterlief voorbij zouden kunnen komen. Dus liet ik het voor wat het was. Twee dagen later stonden de spullen er nog steeds. Inmiddels waren er wel een paar dingen weg. En ineens zag ik het staan: een hele tas vol met vormpjes en een grote bak vol met strijkkralen. Ik heb het snel opgepakt en meegenomen. Eenmaal thuis hebben dochterlief en ik eens goed gekeken wat er allemaal in de tas zat. Onze mond viel open van verbazing dat iemand dit weggooit. Ik denk dat er minsten voor €30-40 aan kralenspul in zat. Dochterlief was superblij. En ik ook want ik hoef voorlopig (lees de komende jaren) geen kralen meer te kopen dankzij de Kringloop en de vondst op straat.

Ach en nu we toch over tweedehands en bij voorkeur gratis spullen bezig zijn. Op Facebook staan een aantal lokale weggeef-pagina’s. Twee weken geleden zag ik dat iemand twee houten tuinbankjes met tafel weg gaf. Er waren al drie mensen die hadden gereageerd maar er werd ook gewerkt met reserves. Dus ik liet me op de reservelijst zetten met de verwachting dat het waarschijnlijk niets zou worden. ’s Avonds kreeg ik een mailtje of ik nog interesse had. Tuurlijk wilde ik ze graag hebben. Twee dagen later heb ik ze opgehaald. De tafel was niet veel maar de bankjes waren prachtig. Alleen als ik de bankjes wilden hebben dan moest de tafel ook mee. De tafel gaat dus binnenkort naar het grof vuil maar de bankjes staan inmiddels schoongepoetst in de achtertuin. Ik ben er zo ontzettend blij mee want ik wilde al heel lang zo iets maar ik vond het te duur. Grappige is dat ik al mijn tuinmeubilair gratis heb gehad. Zo heb ik twee teaken tuinstoelen en een glazen tafel twee jaar geleden gratis via MP opgehaald en mijn moeder gaf me ook nog een paar stoelen mee omdat zij ze niet meer gebruikte. Ze zijn nog zo mooi dat je het er niet aan af ziet dat ze gratis en oud zijn.

Gratis weggeven ik houd er wel van. Je helpt iemand anders er mee en je geeft dingen nog een kans op een tweede leven. Ook tweedehands is een prima optie. Wederom geef je iets een tweede leven maar vaak koop je ook iets unieks. Veel dingen in mijn huis zijn tweedehands. Andere dingen zijn vaak zwaar afgeprijsd gekocht. Ik heb zelden ergens het volledige bedrag voor betaald. Dat wil ik ook niet omdat ik vaak schrik van de nieuwprijs en dan bedenk dat er vaak tweedehands een net zo goed alternatief voor is. Ergens in mij schuilt toch iets van een consuminderaar....

2 opmerkingen:

  1. Ja ik vind het ook zo leuk. De locale FB bezoek ik paar keer per dag en heb er ook al wat verkocht. De dichtstbijzijnde kringloopen zijn van kerk en leger des heils en ook daar door zijn de prijzen zeer aantrekkelijk. Toen ik nog in de regio Den Haag woonde werd het steeds duurder.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ook ik scharrel regelmatig wat op in de kringloop en op rommelmarkten en mijn dochter vond het vroeger maar niets dat 2e hands spul,maar koopt nu ook regelmatig 2e handskleding in een winkeltje bij ons in de stad. bij het grof vuil kijk ik ook regelmatig en heb daar ook al aardig wat mooie spullen weggehaald, 2 mooie houten tuinstoelen, een gloednieuwe metselspecie kuip die nu dient als minivijvertje in mijn tuin en soms neem ik iets mee om het aan anderen weg te geven of zelf naar de kringloop te brengen , puur omdat ik het jammer vind dat goede spullen naar het afval verdwijnen, terwijl anderen daar nog plezier van kunnen hebben.

    BeantwoordenVerwijderen