Pagina's

dinsdag 5 mei 2015

Vrijheid

Een van de mooiste woorden vind ik het woord vrijheid. Ik had dochterlief ook bijna Eleftheria genoemd wat vrijheid in het Grieks betekent en tevens ook een meisjesnaam is. Dat het onuitspreekbaar is voor de meeste mensen weerhield mij ervan. Vrijheid dus behalve een mooi woord ook heel belangrijk. Het is een groot goed als je in vrijheid kunt leven, dat je mag zeggen wat je wilt en dat je mag zijn wie je bent. Op veel plekken in deze wereld dromen mensen alleen maar van vrijheid. Sommigen ontvluchten hun land en laten dierbaren achter om elders in vrijheid te kunnen leven. Vandaag 5 mei vieren wij dat we 70 jaar in vrijheid mogen leven. 

Dat onze vrijheid niet vanzelfsprekend is, leerde ik van mijn oud-oom. Mijn oom was een verzetsheld. Alleen dat was iets waar hij bijna nooit over sprak. De enkele keer dat hij het over de oorlog had, zag je een intens verdriet. Toen ik een jaar 14 was, ontwikkelde een grote interesse voor alles wat er in de oorlog had plaats gevonden. Ik las alles wat los en vast zat. Ik keek ook naar menige documentaire en was gefascineerd om mensen te horen spreken over wat ze hadden mee gemaakt. Ik wilde daarom heel graag het verhaal van mijn oom horen. Het enige wat hij kwijt wilde, is dat hij vreselijke dingen heeft gezien maar ook vreselijke dingen heeft gedaan in naam van de vrijheid. Dingen, zei hij, die in vrijheid niet ongestraft waren gebleven. Hij vond het dan ook moeilijk dat mensen hem als een held neer zette omdat hij zichzelf niet zo zag. Hij had duidelijk moeite met de dingen die waren gebeurd. Hij had een grote minachting voor mensen die op scholen over hun verzetsdaden praten. Hij vond dat pochers die in realiteit niet veel voor het verzet hadden gedaan. Echte verzetshelden praten in zijn optiek niet over hun daden maar dragen dit in stilte met zichzelf mee. Tot aan zijn dood heeft hij er verder nooit met iemand over gepraat. Dat siert hem. 
Het was altijd een stille man met een enorm verdriet in zijn ogen. Tegelijkertijd was het ook een lieve man waar ik graag naar toe ging. Toen hij dus zo'n 15 jaar geleden overleed was ik intens verdrietig. Ik was mijn held een beetje verloren ondanks dat hij in mijn hart verder leeft.

Vrijheid. Geniet ervan, koester het en bescherm het. Het is zo waardevol. Vier het niet alleen vandaag maar elke dag. Veel mensen hebben ervoor voor ons gevochten, veel mensen hebben ervoor moeten lijden of hun leven moeten geven. Alleen voor hen al moeten we dus onze vrijheid vieren. Allleen vraag ik me dan af waarom dat dan slecht één keer per vijf jaar een officiele feestdag is. We zouden elk jaar dit moeten vieren maar er ook bij stil moeten staan. Voor hen die er zo hard voor hebben gevochten maar ook voor onze kinderen die wij in vrijheid willen zien opgroeien. En uit het diepste van mijn hart: dank je lieve oom voor alles... hoe moeilijk je het er ook mee hebt gehad je hele verder leven. Je hebt mij laten inzien hoe belangrijk vrijheid is. En daar ben ik je eeuwig dankbaar voor. 

6 opmerkingen:

  1. Mooi stuk maar het is al weer 70 jaar.
    Nic

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je. Dat was slordig van mij. Ik heb het meteen aangepast.

      Verwijderen
    2. Geeft niets hoor kan de beste gebeuren :)
      Nic

      Verwijderen
  2. Vrijheid, zeer essentieel om een leven te leiden naar eigen goeddunken. Zo belangrijk. Wij gaven onze eerste zoon een Scandinavische naam die vrijheid betekent vanwege het feit dat wij dit zo belangrijk vinden. Dochter 'heet' geluk en tweede zoon 'heet' fundament/basis.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooie herinnering aan je oom! Ik vind het ontroerend dat hij zo in je gedachten voortleeft.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag! Ik heb je op 18 maart een mailtje gestuurd. Ik ben journalist en schrijf voor Flair en heb een leuke (!) vraag aan jou. Zou je mij willen mailen op l.vansadelhoff@gmail.com? Dank!!!

    BeantwoordenVerwijderen