Pagina's

maandag 18 augustus 2014

Hoe staat er nu financieel bij?

Tijdens mijn vakantie had ik een ongemakkelijk gevoel over de stand van zaken over mijn bankrekeningen. Ik had namelijk geen zicht op wat het saldo was. Ondanks dat ik weet wat er maandelijks wordt afgeschreven, ik op een van de rekeningen het geld had gestort wat we konden uitgeven, had ik het gevoel volledig overzicht kwijt te zijn. Normaliter log ik namelijk zo’n 2-3 keer per week in op internetbankieren zodat ik precies weet wat er al is afgeschreven en wat op dat moment het saldo is. Het geeft me een bepaald gevoel van comfort maar het geeft me ook de mogelijkheid om tijdig maatregelen te nemen als er toch onverwachts iets is afgeschreven. Dat laatste gebeurt overigens steeds minder vaak omdat ik goed zicht heb op wat er in en uit gaat. Ik heb tijdens mijn vakantie dus twee halfslachtige pogingen gedaan om via mijn Blackberry in te loggen bij gebrek aan een computer in de buurt. Dat ging tergend langzaam maar toen het eenmaal lukte, zag ik toch heel even hoe ik ervoor stond.

Eén van de eerste dingen die ik deed toen ik eenmaal thuis was, was alle bankafschriften goed bekijken en (jawel) inloggen op internetbankieren. Er waren geen verrassingen. Wel was er een zorgpuntje. In juni heb ik twee leningen (creditcard en lening) samengevoegd en de eerste aflossing was nog steeds niet afgeschreven. Ik had verwacht om de eerste aflossing al in juli te doen maar halverwege augustus was er nog steeds geen euro-cent afgeschreven. Er gingen allerlei gedachten door me heen van: zouden ze de papieren kwijt zijn; als dat zo is misschien vinden ze het wel nooit; ik moet contact opnemen met de bank want hoe dan ook ooit moet dat geld toch worden afgelost. Tot aan gedachten van: ja maar als ik niks zeg, dan merken zij het misschien ook nooit en dan kom ik heel gemakkelijk van de schuld af. Om het goed te praten zei ik dan tegen mezelf: in rente hebben ze het inmiddels toch al lang en breed verdiend en ze hebben meer geld dan ik. Uiteindelijk nam het boerenverstand het weer van mij over en was ik van plan deze week contact op te nemen met de bank. Gisterenavond logde ik weer eens op internetbankieren en toen zag ik dat de eerste aflossing heeft plaatsgevonden. Ik ben dus nu ietsje dichterbij volledig aflossingsvrij. Nou ja duurt nog wel even maar ik probeer het maar positief te bekijken.

Doordat ik dus een maand niet heb afgelost, staat er wel een paar honderd euro nu op mijn lopende rekening. Logischerwijs zou je zeggen: huppakee dat gaat richting lening want dat scheelt weer een paar euro aan rente en je hebt weer wat extra afgelost. Alleen ik heb een probleempje met mijn dak. Althans door regen en wind begint het lood rond de dakpannen los te laten. Als je buiten staat hoor je het lood tegen de nok van het dak aan klapperen. Vanochtend zag ik dat het ook gescheurd is. Ik verwacht dat het binnenkort volledig scheurt en misschien ook nog wel eens weg waait. Geen idee hoe duur het is om het te laten repareren maar goedkoop zal het niet zijn. Manlief opperde gisterenavond dat we misschien wel op de verzekering kunnen verhalen. Deze week ga ik maar eens bellen. Hopelijk kan dat want dat zou heel veel geld schelen en dan zou ik alsnog het geld kunnen gebruiken voor een extra aflossing. Ook kreeg ik van de creditcardmaatschappij van mijn afgeloste creditcard een mailtje dat de kaart wordt afgemeld bij BKR. Kijk dat zijn nog eens leuke berichten.

Mijn moeder had ook nog een leuk bericht. Ze had me een paar weken geleden haar elektrische fiets gekregen. Mijn moeder kan niet meer fietsen omdat ze slechtziend is. De fiets stond dus al een tijdje in de schuur. Alleen was inmiddels de accu zo goed als dood. Ik had dus het plan om de fiets te verkopen of op termijn in te ruilen voor een andere fiets. Op zich zonde was het is een super goede fiets dus ik bleef dubben. En toen bod mijn moeder aan om de kosten voor een nieuwe accu te dragen. Als de accu eenmaal is vervangen, heb ik dus een hele goede fiets. Heerlijk want op het rammelbakje dat ik nu in de schuur heb staan durf ik amper op pad met dochterlief achterop en dat terwijl ik het heerlijk vind om er op de fiets op uit te trekken. Kortom ik ben zo blij met haar aanbod.

Ach en zo staan de zaken er dus financieel voor. We gaan weer met frisse moed aflossen. Ik probeer daar waar mogelijk extra af te lossen en intussen duim ik dat er niet al te veel financiële tegenvallers op mijn pad komen.  

3 opmerkingen:

  1. opvoeren via de verzekering kan wel (stormschade) moet het bij onze verzekering windkracht 7 zijn of hoger even polis nakijken.Veel succes.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. via google kwam ik op je blog terecht. Vandaag ben ik ook een blog begonnen over mijn weg naar het schuldenvrije leven en door rond te kijken bij andere bloggers over dit onderwerp hoop ik wat tips/ trucs op te doen.

    En wat betreft de stormschade, ik heb het ooit gehad met een schutting en die werd helemaal vergoed door de verzekering.

    Succes ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Succes met ook jouw weg naar een schuldenvrij bestaan. Vanavond bel ik de verzekering. Ik hoop zo dat ze het vergoeden. Scheelt weer.

      Verwijderen