Pagina's

maandag 24 februari 2014

Nagenieten

Wat ben ik blij dat ik mijn vaste vrije dag omgezet heb naar vrijdag. Ik merk dat ik veel meer tot rust kom door die extra dag. Ik kan mijn werk ook beter achter mij laten. Voorheen was ik woensdag toch nog vaak bezig met werk. Ik was dan vooral aan het bedenken wat ik nog allemaal moest doen of hoe ik iets zou aanpakken. Door nu drie aangesloten dagen vrij te zijn, lijkt er een betere scheiding tussen zijn tussen werk en thuis. Wat had ik dan ook een spijt dat ik vrijdagochtend nog inbelde om een conference call. Tegen de tijd dat ik namelijk aan het woord kwam, waren de meeste punten namelijk al besproken. Ik kwam dus met een aantal punten die weinig steun vonden. Ik hield daar een rotgevoel aan over en dat heeft mij vervolgens een groot deel van de dag achtervolgd. Dus ik doe het gewoon niet meer: vrij is vrij vanaf nu. Ik zou eens een les moeten leren van anderen want zij doen het ook niet en daarvoor worden ze echter niet minder gewaardeerd.

Vrijdagmiddag zijn dochterlief en ik vervolgens boodschappen gaan doen. Voordat we naar huis gingen, reed ik nog langs de zuivelboerderij voor mijn zuivel. Het smaakt allemaal zo veel beter dan dat van de winkel. Het is alleen allemaal gemaakt van volle melk dus iets vetter. Het leuke is dat je ook vrij op de boerderij mag rondlopen. Dus vaak doen we dan nog een rondjes langs de stallen om naar de kalfjes te kijken. En als er dan ook nog eens een koe vrijelijk zijn behoeftes staat te doen dan komt dochterlief niet meer bij van het lachen en heeft ze het er dan ook nog de rest van de middag over. Deze keer konden de koeien haar niet boeien (he rijmt). Er liepen drie katten over het over. Vanaf baby vindt ze katten helemaal fantastisch. Ze wil ze aaien, met ze kroelen en het liefste de hele dag achter ze aan rennen. Dus dochterlief rende achter de katten aan over het erf die waarschijnlijk alleen maar met rust gelaten wilden worden. Met moeite kreeg ik haar mee naar huis. Als ik dat dan zie, dan zou ik zo graag een kat zelf willen hebben. Alleen overweeg ik dat pas als we volledig schuldenvrij zijn. Dan ga ik dochterlief inzetten om manlief te overtuigen want hij heeft daar helemaal niks mee.
’s Avonds was ik zo moe dat ik op de bank in slaap was gevallen. Manlief vond me toen hij thuis kwam daar en heeft me naar bed gestuurd. Slaapdronken ben ik onder de douche gestapt om vervolgens in bed als een blok in slaap te vallen.

Zaterdag waren dochterlief en ik vroeg op. Samen gingen we naar de groothandel in Amsterdam. Heerlijk is dat om over een bijna lege snelweg te rijden. Het lijkt dan of de hele wereld nog in diepe slaap is. Met een lijstje in de hand deden we snel onze boodschappen om een half uur later weer terug naar huis te gaan. Althans snel: ik reed dus rechtstreeks een file in (?????). De file was dankzij de Huishoudbeurs. Ik snap persoonlijk niets van de huishoudbeurs. Ik snap ook niet waarom je met de auto Amsterdam in wil om een godsvermogen aan parkeergeld te betalen terwijl de trein letterlijk naast de RAI stopt. Grommend reden we toch relatief snel langs de hele stoet auto’s. Thuis pakten we alles uit. Tegenwoordig mag ik niets meer uit de tassen halen want dochterlief pakt uit en ik mag het vervolgens wegleggen. Soms legt ze het ook weg met als gevolg dat ik me dan rotzoek om het vaak terug te vinden in de ijskast. Bedoelingen zijn goed en het is hartstikke lief natuurlijk. Goed de kasten zijn door het uitstapje naar de groothandel goed gevuld en de komende weken hoeven we alleen nog maar brood en zuivel te koop. Dat zijn gelukkig de kosten niet.
’s Middags gingen we naar de bioscoop. Ondanks de schulden vind ik dat je soms best wat leuks kunt doen. Althans als je hierdoor niet financieel in de problemen komt want rekeningen en aflossingen gaan wel altijd voor (voor zover de disclaimer). Dochterlief wilde heel graag naar K3. Wat hebben kinderen toch met K3? Dochterlief ziet zelden er iets van op tv dus ik snap die fascinatie niet helemaal. Apetrots ging ze in haar bioscoopstoel (met verhogertje) zitten. De koek en zopie lieten we voor wat het was want wat is dat duur zeg. Ik had zelf wat meegenomen om te knabbelen dus daar zat ze heerlijk van te eten. Dochterlief vond de film erg grappig. Zelf snap ik nog steeds niet wat zo leuk is aan drie vrouwen met te foute kleding en een dun verhaal. Gelukkig genoot dochterlief er wel van en daar ging ik uiteindelijk om.
Eenmaal thuis heb ik nog een paar koekjes uit mijn nieuwe kookboek gebakken. Binnen drie kwartier hadden we twee soorten koekjes. Wat ben ik toch blij met dat boek: het is simpel, lukt (tot nu toe) altijd en het is lekker.

Zondag was voor het huishouden. In de middag zijn we met zijn drietjes de tuin ingedoken. Manlief maakt de schuurdeur en dochterlief en ik waren in het zand aan het froeten. Dochterlief bouwde een huis voor de mieren want die moesten straks een mooi huisje hebben (jagges ik hoop dat ze vooral wegblijven).  Ik maakte de tuin weer netjes. Wat is het toch heerlijk ontspannend om in de tuin bezig te zijn! Nooit gedacht dat ik het zo leuk zou vinden.  Intussen was ik in gedachten ook al plannen aan het maken voor de tuin en de moestuin. Ik wil graag een boompje verplaatsen. Deze staat nu ingeklemd tussen twee andere bomen. Alleen wanneer kan ik dat boompje het beste verplaatsen? Geen idee want ik heb daar geen ervaring mee. In de voortuin wil een aantal buxusplanten zetten. Ik denk dat ik maar hele kleintjes plaats want die slaan beter dan de reeds volgroeide buxus die ik via Marktplaats had gekocht. Ach en de rest van de tuin zal wel weer in een halfbakken moestuin veranderen. Ik moet zo langzaam maar zeker weer gaan voorkweken. Ik heb alleen niet zo veel zin om met al die kweekbakjes in de weer te gaan. Vraag me dus af of bepaalde dingen zoals spinazie, wortels en boontjes niet meteen in de tuin kunnen worden voorgezaaid. Tips zijn dus welkom.
Aan het einde van de middag hebben we met zijn allen naar een deel van de sluitingsceremonie van de Olympische Spelen gekeken. Dochterlief vond het ballet en de muziek prachtig. De hele tijd zei ze “mooi hoor” terwijl haar koppie helemaal straalde. Leuk dat ze van zoiets ook kan genieten.

Het weekend ging weer sneller voorbij dan ik wilde. Dochterlief heeft deze week vrij. Helaas moet ik deze week werken en zit er vanwege alle skivakantie van collega’s het er ook niet om deze week een dagje vrij te nemen. Volgende week maandag wil ik wel vrij nemen. Even een extra lang weekend, want daar heb ik zo’n behoefte aan. En dan ook een paar uurtjes echt voor mezelf en dat is ook wel een fijn.

2 opmerkingen:

  1. Wat fijn van je vrijdag! En een beetje tijd voor jezelf is ook heerlijk, dan heb je straks weer extra energie voor je dochter.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kan me goed voorstellen dat het drie dagen achter elkaar meer rust geven dan een losse woensdag tussendoor. En ik zou niet meer gaan inbellen op je vrije dag. Zeker niet als je er zo'n kater aan over houdt, die de dag daarna overschaduwt.

    Ik heb daar zelf ook snel last van, dus ik herken het!

    BeantwoordenVerwijderen