Pagina's

woensdag 27 november 2013

Stom, stom, stom, stom

Vorige week kreeg ik mijn salaris. Toen ik vrijdag inlogde op internetbankieren, vond ik het bedrag al zo laag. Ik zou als ik vrijdag eenmaal thuis was dit verder uitzoeken. Helaas lag mijn salarisstrookje niet bij de post dus moest ik nog een dag wachten. De volgende dag werd het met de post geleverd dus ik keek naar de verschillende posten. Deze leken allemaal een stuk lager te zijn uitgevallen. Ik begreep er niks van.

De enige verklaring die ik kon geven, was dat mijn ouderschapsverlof was afgelopen en dat mijn contract was omgezet naar 36 uur zodat ik op de oude voet van 4 x 9 uur per week kon doorwerken. Voordat het ouderschapsverlof in ging en dochterlief was geboren, werkte ik namelijk 5 x 8 uur. Toch leek het mij heel onlogisch dat je ineens minder gaat verdienen want in wezen veranderde er niets aan het aantal uren dat ik ging werken. Het enige wat veranderde is waarop die uren waren gebaseerd.

Ik moest dus contact opnemen met HR om dit verder uit te zoeken. Nu is het buitengewoon moeilijk op mijn werk om ergens privé een telefoongesprek te voeren. Nu ben ik erg  privé over mijn salaris dus ik had weinig behoefte om ter overstaan  van mijn collega's allerlei bedragen te moeten gaan noemen. Vandaag ben ik thuis dus de uitgelezen kans om dit uit te zoeken.

En wat blijkt? Ik heb ouderschapsverlof tot 19 november 2014 dus niet tot 2013. Per 19 november ging mijn contract van 36 uur in. Dus ik ben op basis van 32 uur uitbetaald per de 19e. Ik snap dus niet hoe stom ik heb kunnen zijn om in zo iets wezenlijks als een datum een vergissing te maken. Ik had dus nog gewoon een jaar lang van mijn ouderschapsverlof gebruik kunnen maken. De vraag is of ik dit nu stop zet nog op een later tijdstip gebruik van kan maken. Het is ook een optie om mijn contract weer naar 40 uur terug te laten zetten. Alleen mijn werkgever heeft liever dat iedereen 40 uur werkt dus ik mag blij zijn dat het mij gelukt is om mijn contract naar 36 uur te zetten. Ik ga dus niet het lot tarten want wie zegt dat hij volgend jaar nog instemt met zo'n wijziging als ik nu mijn ouderschapsverlof zou laten doorlopen?

Het hele grapje kost mij wel bijna 200 deze maand. Dat is een heel groot bedrag voor iemand met schulden maar ook in de dure feestmaand. Gelukkig kan de hele actie wel ongedaan worden gemaakt. Als ik nog deze week alles regel dan zou ik met het salaris van december een correctie krijgen. Dus morgen is dit het eerste wat ik doe als ik op werk kom. 

Door deze stomme actie moet ik deze maand wel ontzettend gaan lopen puzzelen hoe we rond gaan komen. Ik kan me geen gekke dingen veroorloven en we zullen erg creatief moeten worden met dat wat we op voorraad hebben. Gelukkig heb ik alle cadeautjes in huis voor Sinterklaas dus daar hoef ik mij niet druk om te maken. Helaas gaat manlief wel volgende week voor een paar dagen naar Duitsland dus dat kost geld. Geld die ik wel heb gereserveerd dus hopelijk is dat toereikend. 

Maar ik kan me dus wel voor mijn kop slaan dat ik zo stom te werk ben gegaan..... stom, stom, stom, stom!

6 opmerkingen:

  1. oh wat balen :( maar als het je wel gaat lukken om rond te komen, dan krijg je volgende maand een leuk extraatje :)
    succes, ik hoop dat het gaat lukken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Och wat ontzettend vervelend. Je bent niet stom, soms vergis je je gewoon.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi ik heb je stukje 3 keer gelezen, en ik begrijp niet helemaal hoe en wat..
    ik heb zelf ook ouderschapverlof, dus zit er zelf ook in zeg maar.
    Ik lees dat je 1 kind hebt, je kunt maximaal 1 keer het contract van ouderschapverlof tekenen. Je mag het niet stopzetten en dan later de rest opnemen. je mag je ouderschapverlof over maximaal 52 weken verspreiden.
    Wanneer ging jouw verlof in, en hoe bedoel je dat je een fout gemaakt hebt?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, je kunt ook later de rest van de ouderschapsverlof opmaken. Totdat je kind 7 jaar is, dan. En als je werkgever geen "zwaarwegende" bezwaren maakt (al is dat aan een CAO commissie om uiteindelijk te bepalen, als je in beroep gaat).

    BeantwoordenVerwijderen
  5. 200 euro is een flink bedrag! Gelukkig dat het kan worden opgelost zeg.

    BeantwoordenVerwijderen