Pagina's

dinsdag 29 oktober 2013

Scherven

Ik ga nu officieel de boeken in op de school van dochterlief als zeur. Twee weken geleden heb ik namelijk al een email gestuurd over het fotobeleid. Ik vind het prima dat de school hun website en nieuwsbrieven opleukt met foto’s van kinderen die daar op school zitten alleen niet met mijn kind. Dus waagde ik er een email aan om dit te adresseren. Ik kreeg de zelfde dag nog een hele nette email terug waarin stond dat ik blijkbaar bij inschrijving had aangegeven dat ik hiervoor geen toestemming gaf. Ook gaven ze aan dat ze naar aanleiding van mijn email hun licht verouderde beleid zouden herzien. Helemaal prima dus.
 
Tot gisteren dus. Gisterenochtend bracht manlief dochterlief naar school. Onderweg kwam hij een vader tegen waarmee hij in gesprek raakte. Samen stapte ze het gebouw binnen en toen ineens een hele harde klap en gerinkel. Het glas in de binnendeur viel in stukken naar beneden vlak voor de voeten van dochterlief en het jochie dat bij haar in de klas zit. Dochterlief begon heel hard te huilen en het ventje stond te beven van de schrik. Achter manlief stonden ook een aantal ouders verbouwereerd te kijken en een aantal kinderen barsten ook in huilen uit. Manlief checkte meteen dochterlief en ze had verder niks. Vervolgens stapte hij met haar in zijn armen over de scherven om de juf te vragen om de rommel meteen op te ruimen. Juf wist duidelijk niet wat ze met de situatie aan moest dus ondernam verder ook geen actie. Uiteindelijk heeft de meester van de klas ernaast de scherven opgeruimd en iemand heeft ervoor gezorgd dat het glas in de deur die dag nog werd vervangen.
 
Manlief belde mij later op. Hij was verbaasd hoe apathisch mensen hadden gereageerd. De meeste ouders hadden na de initiële schok hun schouders opgehaald onder het mom van er is toch niks gebeurd. Hij kon daar met zijn kop niet bij dat ze niet verder nadachten over de eventuele gevolgen die het had kunnen hebben.
Toch bleef het wel de gemoederen bezig houden want ’s middags sprak een moeder hem op het schoolplein aan. Ook vanochtend werd hij door een oma over het incident aangesproken. Blijkbaar is manlief het aanspreekpunt hierover geworden. Iedereen is namelijk verbaasd dat het glas weer vervangen is door het zelfde glas in plaats van gewapend glas. Vooral bij een deur zou je namelijk verwachten dat hiervan gebruik wordt gemaakt omdat vooral op scholen niet altijd even zachtzinnig met dingen wordt omgegaan maar ook omdat de veiligheid van de kinderen voorop zou moeten staan. Uit verhalen blijkt namelijk dat het glas gebroken is doordat een ouder te hard tegen de deur aanschopte om het te openen. Leuke ouder trouwens ;-).
 
Manlief is bang voor herhaling met de volgende keer wel serieuze gevolgen. Ik deel die angst met hem. Dus ik heb een email naar de school gestuurd waarin ik vraag om het glas alsnog te vervangen door beveiligd glas. Ik ben benieuwd naar hun reactie.
 
Weten jullie overigens of hierover richtlijnen zijn?

9 opmerkingen:

  1. Volgens mij checkt de ggd dat, kun je misschien eens googlen. Groet kopka

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Volgens mijn man (directeur op een basisschool) moet al het glas waar een kind 'door loopt', dus in deuren ed beveligd glas zijn. Hier zijn richtlijnen voor, en als het goed wordt er ook gecontroleerd of dit in orde is (door de gemeente waarschijnlijk).
    Dus prima dat je de school hier op aanspreekt.

    Groet, margreet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een school moet veilig zijn, punt uit. Het ongelukje bewees dat dit niet het geval is met dit type glas. Lijkt me glashelder.

    Annemaria K.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het had je man wel gesierd als hij zelf een bezem had gepakt, i.p.v. de juf te vragen de rommel op te ruimen. Ze heeft immers ook een aantal kinderen onder haar hoede. Verder heb je gelijk. Julia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het siert mijn man dat hij tenminste actie ondernam terwijl de andere ouders maar een beetje voor zich uitstaartde. De bezem wist de juf niet eens te vinden. Manlief is bij de deur blijven staan om ouders te waarschuwen en te attenderen om de andere deur te gebruiken. Geloof dus dat hij zijn fair share wel heeft gedaan.

      Verwijderen
  5. Dat je als zeur in de boeken komt, lijkt me onzin. Je mag best kritische vragen stellen en opkomen voor de veiligheid van jouw en andermans kinderen. Het is echter wel zo dat scholen met forse bezuinigingen geconfronteerd worden, dus misschien is de keuze voor gewoon glas daarop gebaseerd. Daarmee praat ik het nog niet goed hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ken de regels niet, maar hier op de basisschool zit overal veiligheidsglas. Als er bij jullie een ouderraad is of medezeggenschapsraad kun je deze altijd inschakelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Fijn altijd he, dat mensen door een scherm precies kunnen beoordelen hoe het gegaan is. Wat gek dat iedereen zo apathisch reageerde.... pff, mensen zijn lomp. Gelukkig geen persoonlijke ongevallen.... En lastige ouder, een school moet toch een veilige omgeving wezen?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heeft u dringend een lening nodig om uw financiële problemen op te lossen of om uw bedrijf op te starten of uw bedrijfsfaciliteiten uit te breiden? een lening om uw vakantie te plannen en uw rekeningen te betalen? zo ja, neem dan contact met ons op via e-mail: lapofunding960@gmail.com
    whatsapp +1 (254) 354-4300

    BeantwoordenVerwijderen