Pagina's

maandag 16 september 2013

De frustraties van Marktplaats

Onlangs heb ik weer een aantal dingen op Marktplaats gezet. Nu vind ik dat ik redelijke prijzen voor mijn koopwaar vraag. Ik vraag niet om de hoofdprijs. Naar mijn mening moet je op Marktplaats voor een leuk prijsje iets kunnen scoren. Als ik even niet weet hoeveel ik er voor moet vraag dan kijk ik bij de andere verkopers om te zien hoeveel zij voor iets vergelijkbaars vragen. Ook zet ik alleen maar dingen op de site als er niets mis mee is. Niemand zit te wachten op kleding met vlekken of dvd’s met krassen. Als er wel iets mee mis maar het kan nog prima een tweede of derde leven mee dan zet ik het er netjes bij. Krijg ik een reactie dan reageer ik meteen. Komt het tot een deal dan probeer ik het ook meteen zo snel mogelijk op te sturen of maak ik meteen een afspraak zodat het opgehaald kan worden. Omgekeerd als ik iets wil kopen, dan zorg ik dat als mijn wordt geaccepteerd ik meteen betaal.
 
So far so good. Je zou zeggen dat is allemaal niets bijzonders want zo hoort het. Het lijkt wel alsof die regels op Marktplaats niet gelden. Het lijkt wel of mensen lukraak ergens op bieden en vervolgens niet meer reageren. Of je komt wel tot een overeenkomst maar dan wordt het geld niet meer overgemaakt. Ik vind het helemaal niet erg als iemand op zijn bod terugkomt maar laat dat dan even weten per mail. Ook ik heb wel eens van een verkoop af gezien omdat ik het toch niet meer zo mooi vond of omdat iemand mijn bod accepteerde en ik dat net mooier vond. Ook begrijp ik niet waarom mensen ver onder de richtprijs bieden. Als ik duidelijk aangeef dat ik €50 voor iets wil hebben dan lijkt het mij vrij kansloos om €10 te bieden. Daarentegen zou ik het misschien wel overwegen om het voor €40 van de hand te doen maar dat komt dan ook meer richting mijn vraagprijs. Mensen bieden maar wat lijkt het soms.
 
Ik heb nu een aantal ongeschreven regels geïntroduceerd. Als ik een bod accepteer en degene reageert niet binnen 2 dagen dan stuur ik nog een vriendelijk herinneringsmailtje waarin ik aangeef dat als men niet binnen 24 uur reageert, ik ervan uitga dat de koop niet meer door gaat. Meestal hoor ik niks en dan verwijder ik dus het bod. Ondertussen baal ik wel want misschien mis ik hierdoor wel een potentiële koper die het voor de vraagprijs wel had willen kopen maar niet wil gaan tegenbieden. Soms verdenk ik mensen er ook van dat ze gaan bieden op dingen omdat ze iets vergelijkbaars te koop hebben en ze je hierdoor uit de markt willen prijzen (of is dit heel evil gedacht).
 
Marktplaats ik heb er steeds meer gemengde gevoelens over. Ik koop er nog steeds graag dingen. Ik heb onlangs zelfs een paar hele leuke dingen gratis kunnen ophalen. Als koper zit ik dus wel goed. Als verkoper ga ik steeds meer balen omdat het er te veel tijd in gaat zitten en ik soms erg chagrijnig kan worden van het gedrag van bepaalde mensen. Ik klamp me dan maar vast aan de paar leuke reacties en de leuke mensen die ik soms tegen kom. Dat maakt dan weer veel goed. Toch heb ik het idee dat steeds meer mensen zich gaan irriteren over het gedrag op Marktplaats. Hopelijk gaat dit niet ten koste van toch iets heel moois want uiteindelijk vind ik het ook wel weer super dat je op deze manier aan leuke spulletjes kunt komen voor vaak een leuk prijsje.

28 opmerkingen:

  1. Met heel speciale dingen valt het nog wel mee, maar met meubilair of kleding herken ik wat je zegt. Maar verkopers kunnen er ook wat van merkte ik pasgeleden.

    Geef dingen nu gewoon weg, als ik zeker weet dat ik iemand er een lol mee doe...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik geef ook de meeste kleding weg. Met merkkleding wil ik het nog wel eens proberen. Toch gaat dat ook moeizaam. Uiteindelijk geef ik dat dan ook maar weer weg.

      Verwijderen
  2. Ik geef veel weg en de rest gaat naar de kringloopwinkel. Die staat trouwens toevallig naast het Marktplaatskantoor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. is niet geheel toevallig omdat de oprichters van marktplaats ook iets met de kringloop van doen hadden.

      Verwijderen
    2. Weet ik, maar wel toevallig dat ik in deze plaats woon.

      Verwijderen
  3. Heel herkenbaar... Ik heb er zo'n hekel aan als mensen een tijd afspreken om het op te komen halen en dan gewoon niet komen en ook niets meer laten horen.. bah!
    Het geeft inderdaad niets als je liever van de koop afziet, om wat voor reden dan ook, maar laat het even weten. Nou ja, gelukkig vergeet ik dat weer snel als ik wel iets verkocht heb en daarmee iemand blij heb kunnen maken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ervaar het ook. Met name bij 'ophalers', die komen gewoon niet de helft van de tijd. Wel leuk is dat ik in de zes jaar dat ik er adverteer een aantal 'vaste' afnemers heb gekregen. Dames met dezelfde kledingstijl die steeds weer op mijn, toch niet zo speciale kledingstukken, bieden. Dat zijn leuke dingen. Daar houd ik me aan vast, de rest leg ik naast me neer, doet me niet veel meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh, ik kan me je frustraties helemaal voorstellen! Ik heb een paar laarzen op marktplaats gezet, en het is echt niet leuk dat mensen daar maar 20 euro voor bieden terwijl ze 160 euro waard zijn. Dat hoef ik er heus niet voor te hebben maar 20 euro slaat dan nergens op.

    Dat is gewoon niet reëel, hoewel ik ook heus wel snap dat mensen een koopje willen. Maar sommige biedingen zijn gewoon echt niet leuk meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Herkenbaar! Veel moeite en relatief weinig plezier helaas.
    Al zijn er soms momenten dat het wel heel leuk is en je iemand echt een plezier kan doen.
    Ik vind sommige kopers ook erg onbeschoft via de mail. Je kan toch gewoon een beschaafd mailtje sturen met je vraag?
    Blijkbaar heeft iedereen er last van, dat is wel weer 'fijn'

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ik herken het ook wel enigzins ja.... Vorig jaar had ik een kooktoestel te koop staan en dan krijg je zulke rare reacties. Inderdaad ook een keer een bod waarvan ik achteraf denk: die wilde alleen maar zorgen dat er niemand meer bij mij zou bieden...

    Maar ook mensen die je onder druk zetten om het direct aan hun te verkopen, terwijl ik gewoon wilde afwachten of er nog een hoger bod kwam.... Heel erg naar!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben er ook klaar mee! Ik ben al eens per mail compleet verrot gescholden, zure, nare en onbeschofte reacties van kopers én verkopers. En als het nou veel op zou leveren, maar dat valt meestal ook tegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb ook een hele geschiedenis aan moeizame, ronduit onbeschofte of beledigende reacties/contacten met kopers en verkopers...maar soms zit er dan weer dat ene pareltje tussen die weer genoeg hoop geeft om er toch nog weer mee door te gaan. Laatst bijvoorbeeld een boek, binnen 2 dagen gewoon de vraagprijs geboden per email en een dag later afgehaald. Nog even een heel gezellig gesprekje gehad met die mevrouw die ook meteen aankondigde in de gaten te houden of ik misschien nog meer boeken van haar interesse zou plaatsen en die dan ook graag wilde komen ophalen. Daar kan ik natuurlijk geen bewaar tegen hebben!
    Zo ook een paar maanden geleden toen ikzelf reageerde op een (bleek later, had ik niet in de gaten) net geplaatste fluitketel. Ik vond de vraagprijs redelijk en deed een bod per email waarbij ik meteen aan gaf niet in de gelegenheid te zijn het op te halen dus eventueel graag voor de optie verzending wilde kiezen. De verkoopster stuurde mij de totaalprijs en haar gegevens en ik betaalde. Even later (we bleken dezelfde bank te hebben) email ze mij dat het pakketje nu naar het postkantoor ging. Ze had nog nooit meegemaakt dat ze binnen 2 uur na het plaatsen van de advertentie de betaling al binnen had! Ook wel eens fijn als je op marktplaats je als koper gewoon normaal gedraagt dat de verkoper dan ook daar zijn of haar waardering voor uitspreekt. Het kan dus wel maar het gebeurt helaas bij lange na niet altijd...

    Groetjes Lily

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ja, je ziet van allerlei bijzonders als je op MP verkoopt. Voorlopig kan ik het nog afschudden onder het mom van "de heer heeft gekke kostgangers".
    Wij houden nu 1 of 2 rondjes MP aan voor (gokken wij) kansrijke MP spullen, daarna gaat t naar de Kringloop. Dus daar komen we regelmatig een tas brengen, nu we de laatste dozen doorwerken van nadat VL erbij is gekomen

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik ben een koper en bied meestal net onder de vraagprijs. Maar ik zoek wel zo lang tot ik iets tegenkom wat ik echt graag wil hebben. Tot nu toe heb ik nog nooit echt rare ervaringen gehad. Wel eens dat een verkoper niet reageerde op mijn mails, maar ook dat vind ik erg onbeschoft. Als je je ding al hebt verkocht, meldt dat even.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heel herkenbaar, ik heb ook een paar spullen op mp staan waar ik best wel wat voor vraag maar dat is het ook waard en in de winkel betaal je het 2 dubble.
    Dan krijg je biedingen van die echt nergens op slaan, natuurlijk wil ik best zakken maar geen 90% van de vraag prijs en dan worden de bieders nog boos ook!
    Gisteren zei er een, in de winkel ben ik goedkoper... oke ga dan naar de winkel!
    5x mailde ze terug.. dacht laat maar!

    Niet reageren op een bod, gebeurd bij mij ook regelmatig.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dat is precies de reden dat ik me heb aangesloten bij verkoophoeken via facebook, ik verkoop daar veel beter en de sfeer is prettiger. Wel minder anoniem, maar daardoor een stuk beschaafder :-) En het is lokaal dus in de buurt, geen gezeur met opsturen, pakjes e.d.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies vroeger was MP leuk en serieus. Nu vind ik het verschrikkelijk:bieden en niet meer reageren, niet komen op afspraak, rottige mail sturen als je niet akkoord gaat en ga zo maar door. Ook ik heb mij aangesloten bij meerdere faceboekgroepen en catawiki.

      Verwijderen
  14. Als verkoper heb ik op MP eigenlijk alleen maar goede ervaringen. Misschien scheelt het dat ik niet voor de optie bieden kies. Een mailtje sturen kost net iets meer moeite en volgens mij is dat nu net de truc om de echt serieuze kopers te schiften van de mensen die het niet zo nauw nemen.

    Als koper heb ik helaas niet zoveel mazzel, dan is er de frustratie van het steeds achter het net vissen, omdat dingen net verkocht zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. oei heel ergelijk soms. Verkopen gaat heel redelijk maar nu net weer even niet. iets verkocht in JUNI !!!! wiltieheulgraaghebbu.... kom het dan halen !!!! zucht moedeloos.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heel herkenbaar. Deze week op zes artikelen een bod gekregen. Op de meeste biedingen heb ik binnen een half uur gereageerd, Van de zes heb ik van vier mensen geen reactie ontvangen. Daarnaast had vandaag drie afspraken met mensen die spullen zouden op komen halen. Twee van de drie zijn niet op komen dagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik vind dat je op marktplaats bieden mag wat je wil. Als verkoper kan je de bieding weigeren. Dat kost toch niet zo veel moeite ? Ik heb laatst ergens laag op geboden en toen kreeg ik van de verkoper een ronduit onbeschofte mail over hoe respectloos ik was. Daar schrok ik echt van. Als je niet zoveel te besteden hebt is marktplaats vaak een uitkomst. Als je dan een mail bovenop de afwijzing krijgt vind ik dat als klant heel naar.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Marktplaats heeft zijn langste tijd gehad,het begon mooi,voor het volk maar gaat ten onder aan eigen sukses,de ciojfers lopen al terug,onder de gebruikers kopers en verkopers zijn veel iritaties,Marktplaats is comercieel minded geworden en het leuke van de website is eraf,verkeerde mensen op de verkeerde posten ..net zoals de rest Na marktplaats komt een betere,maak daar gebruik van Mp =passee !

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Het zijn de handelaren opkopers en soms ook minderjarige kinderen/pubers die zich aan dit soort praktijken vergrijpen. Laag bieden in de zin van compleet onrealistisch en dat grenst aan oplichting /diefstal. Trachten misbruik te maken van de onwetendheid van sommige aanbieders, met betrekking tot de waarde bedoel ik dan. Soms weten de bieders zelf niet eens goed de waarde. Het is pauper gedrag van de bovenste plank. Ik merk wel dat de algehele negativiteit aan het toenemen door deze handelaren/ onmensen. Want je kan immers niet zeggen dat dit soort dingen je geheel koud laten. Ook al wil je dat niet... je communicatie in het algemeen zal meer kort en krachtig worden. Wat voor sommige van de nette kopers (die nog steeds in de grote meerderheid zijn gelukkig) minder positief over kan komen. Marktplaats dient de zich slecht gedragende bieders/handelaren opkopers simpelweg permanent te blokkeren (hun gehele IP). Ik bedoel dan de mensen die structureel krankzinnige pauperbiedingen lopen te plaatsen of te mailen (die anderen dus compleet af willen zetten) of de mensen die dat doen in combinatie met ruziezoekende mails als je ze afwijst. Iedereen zou goed de waarde moeten controleren en ook niet zo maar daar onder gaan zitten. Gewoon op je prijs blijven zitten en geduld hebben. Als verkoper win je altijd op termijn. En is het niet veel fijner om aan iemand te verkopen die echt blij is met zijn spullen. Meestal zijn dit ook de serieuzere kopers die naar waarde betalen. Of in elk geval een normaal bedrag nog geven voor je spullen en je niet af proberen te zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Zoooo herkenbaar allemaal... mensen die bieden op je spullen...en zodra je akkoord gaat met het geboden bod, hoor je niets meer. Erg frustrerend. Bied dan niet!! Vaak ben je dan ook nog eens de serieuze bieders kwijt, omdat je met zo'n nepkoper aan t mailen en handelen bent. Merk vaak ook dat t dezelfde mensen zijn , die lukraak maar wat bieden. Mn telefoonnummer zet ik tegenwoordig ook niet meer bij mn advertenties, omdat sommige mensen denken dat je om 3 uur snachts gewoon wakker bent, en gaan lopen bellen. Hoe bedenk je het! Mensen die je adres hebben, om het op te komen halen, en vervolgens je laten zitten met je spullen, ook zo fijn. Gelukkig lukt t vaak ook wel om iemand blij te maken, dat maakt t onnodige leed dan wel weer goed. Het is al met al een mooie site met veel kijkers en bieders, dus een prima manier om je spullen te slijten.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ben zo blij dat ik niet de enige ben die dit ervaart. Heel herkenbaar allemaal. Het ene moment is het halleluja omdat iemand bij ontvangst nog een heel lief mailtje stuurt, maar oh oh wat zijn er veel onbeschofte gasten onder kopers. Er wordt heel vaak op meerdere dingen geboden heb ik wel begrepen. Dat schijnt onder de jeugd heel normaal te zijn. Ze nemen de goedkoopste en de rest wordt niet afgezegd. De onbeschofte schrijfstijl, telegramstijl zonder aanhef en ondertekening (veelal van jongelui) is ook een grote ergernis. Ik neem ze ook niet meer zo serieus. Ook op mensen met een alias van een letter heb ik het niet zo. Respectloos en verdacht komt dat mij over. Ze hebben iets te verbergen. 9 van de 10 keer wordt zo'n bod ook niets. Zelfs niet als er al gegevens uitgewisseld zijn.
    En dan natuurlijk de wanbetalers. Uiteraard laat ik ze tegenwoordig eerst betalen alvorens ik iets opstuur. Een fout is genoeg zou je zeggen. En toch ging het nogmaals fout Deze week nog ene Ilse Westerhoff uit Beverwijk aan de deur voor 2 tassen. Een van 15,- en een van 50,- Ze had maar 30,- bij zich, de rest mocht ze overmaken. Dat deed ze maar niet genoeg. Ze deed opeens of ik 50,- had gezegd voor 2 tassen samen... Ik had die ene tas nb nog een tientje goedkoper gedaan. En dan nog een grote mond ook. Maar die komt nog wel, want ik laat het er niet bij zitten. Het is vooral een teleurstelling. Gelukkig zijn de leuke kopers in de meerderheid, maar soms denk ik wel eens, dat ik gewoon harder moet worden.
    Oh ja, waarom bieden mensen niet gewoon via de website? Het sturen van mailtjes met een hoger bod maakt het soms zo gecompliceerd. Als de vorige bieder kan zien dat er iemand is die er meer voor over heeft, is het voor iedereen duidelijker. Ik denk dat ik zolang er nog niet betaald is, ook maar voor de hoogste bieder ga. Dat trage betalen gaat me ook de keel uithangen.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. bij 90% van mijn advertenties ervaar ik exact hetzelfde. Bieden, reageren en nooit meer iets laten horen. Mijn andere bieders zijn vervolgens gevlogen. Echt ontzettend slecht. Marktplaats heeft zijn laatste tijd gehad, het is sowieso eigendom van Ebay. Ik zou zeggen het hele model op de schop. Gewoon zoals Ebay of Catawiki bieders meer verplichtingen opleggen (aanbieders ook). Je kunt wel zeggen bieden is niet bindend maar dan werk je dit soort ellende in de hand. Er gewoon een grote mensen website van maken ipv een kinderspeelplaats.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Marktplaats maken zoals ebay of catawiki heb je niets aan. Dan kan je net zo goed ebay.nl gebruiken. Catawiki is sowieso een matige site. Maar marktplaats moet het spotbieden (laag bieden) is flink gaan aanpakken. Dus mensen die continue overal heel erg laag op bieden, ver onder de normale martkwaardes. Dat leidt over het algemeen tot de meeste ergernissen. Meer nog dan bieders die niet reageren. Immers de eerste groep gaat vaak ook nog over tot treiteren of gaat zich zelfs bemoeien met wat voor prijs je hebt. Om het uiteindelijk maar allemaal zo goedkoop mogelijk te kunnen kopen. En natuurlijk moeten aanbieders harder worden en beter kijken wat je materiaal waard is voordat je het te koop zetten. Dat doe je niet door even op marktplaats naar prijzen van anderen te kijken (die zitten vaak ook aan de lage kant), gewoon ebay gebruiken voor de waardebepaling. Als kopers iets niet meer voor spotbiedingen kunnen kopen stopt het gedrag vanzelf, het heeft immers minder nut dan.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. wij lenen financiering voor zaken met garantie
    Maak je geen zorgen, we zullen je helpen!

    Gemakkelijke en snelle goedkeuring
    Flexibele terugbetaling
      E-mail: (trustenquiry05@gmail.com)

    BeantwoordenVerwijderen