Pagina's

vrijdag 16 augustus 2013

Grommomentje en budgetlessen

Ondanks dat  ik elke maand me probeer te houden om mijn boodschappenbudget in weken op te delen, zie ik toch trends in mijn uitgavenpatroon die moeilijk te veranderen zijn. Zo geef ik aan het begin van het maand meer geld uit. Ik leg weer een voorraadje eten aan en ik gooi de auto vol met benzine. Ook wordt er geld uitgegeven aan dingen die moeten worden vervangen of die simpelweg op zijn maar die ik niet elke maand structureel moet kopen. Zo is nu bijvoorbeeld de lamp in de douche kapot. Er hangt momenteel een peertje maar met de hoge luchtvochtigheid is het beter dat er een lamp geschikt voor de natte ruimte komt. Zo moest dochterlief broodtrommeltjes en bekers hebben. Ze doet hier hopelijk meteen een paar jaar mee maar ze moesten wel eerst aangeschaft worden. In broodtrommelland kun je het zo gek maken als je wilt maar wij hebben de simpelere en goedkopere modelletjes gekocht onder het mom van een trommel moet vooral functioneel zijn. Desondanks is ze wel de super-gelukkige eigenares van een trommel met prinses.

Maar goed ik wijk af van het onderwerp. Elke maand is er wel weer iets wat vervangen of aangeschaft moet worden. Is het niet de vloeistof voor de lenzen van manlief dan is het wel een 5 liter blik olijfolie voor het koken en soms moeten er ook gewoon weer schoenen voor dochterlief komen. Het zijn dingen die ik bijna allemaal van het boodschappenbudget betaal (schoenen betaal ik van de kinderbijslag). Hierdoor valt het boodschappenbudget iedere maand structureel lager uit en zitten we halverwege de maand halsreikend uit te kijken naar de voorlopige teruggave. Van deze teruggave doe ik dan een extra aflossing, een keer boodschappen en tank ik wederom. Soms betaal ik er ook alvast een rekening van. De maand is dan weer rond en we zijn ook weer een maand “redelijk” goed doorgekomen. Wel kun je concluderen dat wat wij daadwerkelijk aan boodschappen uitgeven dus een stuk lager is dan ik elke maand budgetteer.

Je zou zeggen dat we wel uitkomen. Toch geeft het mij niet een goed gevoel want ik heb desondanks toch het gevoel dat ik nog niet volledig grip heb op mijn financiën. Misschien is dit wel de manier waarop wij het moeten doen en moet ik simpelweg accepteren dat er elke maand een hele krappe week tussen zit. Aan de andere kant zou ik de lasten over de maand liever wat gelijker willen verdelen zodat we wat meer ruimte hebben om eventuele kleine tegenvallers om noodgevalletjes ook halverwege de maand op te kunnen vangen. Dit wil momenteel namelijk nu niet zo heel goed lukken. Kortom iets waar ik aan moet werken.  Anderzijds ben ik dan ook wel weer blij dat we alles van de normale inkomsten kunnen betalen en niet zoals in het verleden vaak gebeurde geld pinde met behulp van de creditcard om een periode tot aan payday te overbruggen. Hoe dan ook we gaan dus wel slimmer met geld om, al valt er hier en daar nog wel wat te verbeteren.  

Gisteren ontving ik ook weer de voorlopige aanslag. Ik had aan het begin van de maand in gedachten dat ik hiervan minimaal de helft aan een extra aflossing wilde besteden. Helaas kwam ik gisteren tot de conclusie dat dit niet gaat lukken. Ik mag blij zijn als we een klein bedrag over een paar dagen kunnen aflossen. Manlief moet namelijk voor een second opinion naar een ziekenhuis in Duitsland. Dit keer niet voor zijn ogen maar voor zijn huid die allerlei rare fratsen uithaalt. Helaas wil de dermatoloog hem hier niet zien, wuift alles weg en schrijft telefonisch wat voor. Inmiddels hebben we nu zo veel verschillende oorzaken gehoord dat we nu een derde onafhankelijke naar zijn huid willen laten kijken. Nu heeft manlief goede ervaring met een ziekenhuis net over de grens in Duitsland nadat hij daar weer werd doorverwezen naar een andere arts. Toegegeven sinds hij onder behandeling staat van een Duitse professor voor zijn oogproblemen, gaat het ook vele malen beter met hem. Dus nu hoopt hij op een vergelijkbare ervaring voor zijn ogen. Dat betekent alleen wel dat we volgende week woensdag met zijn drietjes met de auto daar naar toe gaan. Tja en dat kost geld aan benzine (en een milieusticker - grmbl). Ik zat manlief dus gisteren stiekum in mezelf te vervloeken omdat ik nu niet mijn extra aflossing kan doen. Naast dit tripje moesten er ook nog drie rekeningen worden betaald en moet ik ook nog boodschappen doen want de ijskast en voorraadkast zijn eng leeg. Dus nadat ik alles had betaald en voor boodschappen en de trip geld opzij had gezet, was het op. Ik hoop nu dus dat ik iets te veel geld heb gereserveerd voor de reis zodat we daar wat van overhouden. Dat geld gaat dan linea recta naar de extra aflossing.

Ook heb ik gisteren mijn extra aflossing op de creditcard moeten herzien. We gaan vanaf september  €100 minder extra aflossen. Dochterlief gaat namelijk naar de opvang vanaf september. Dus een deel van de extra aflossing gaat nu naar de opvang. Ook heb ik het tijdstip waarop de extra aflossing wordt gedaan verschoven naar het moment dat ik de voorlopige aanslag ontvang. Vroeger werd het afgeschreven op het moment dat mijn salaris binnen kwam. Dat gaat nu niet meer: opvang en extra aflossing kunnen niet op het zelfde moment worden afgeschreven want dan kom ik geld tekort om boodschappen te doen. Dus nu betaal ik de opvang aan het begin van de maand en de extra (gereduceerde aflossing) ergens halverwege de maand.
Toen ik dat allemaal klaar had gezet bij internetbankieren, ben ik gaan bereken of ik dan nog wel mijn creditcard dit jaar heb afbetaald. Conclusie was teleurstellend: NEE. Waarschijnlijk moet ik aan het einde van het jaar nog iets van €200 afbetalen. Ik baalde als een stekker want ik had gehoopt van die creditcard-aflossingen af te zijn aan het einde van dit jaar. Ik ga proberen om met kleine bezuinigingen en verkopen via Marktplaats die €200 toch ergens vandaan te schrappen. Het zou fijn zijn om 2014 nog maar met één schuld te beginnen en dan met als streven om 2014 schuldenvrij te eindigen (Goh en dat klinkt toch al weer een stuk beter en nog beter het is overzienbaar.)

Ondanks dat we minder extra gaan aflossen per maand is het einde dus wel in zicht. Ook had ik me nooit kunnen voorstellen toen ik het probleem serieus ging aanpakken dat ik nu al zover met aflossen ben en dat ik gaandeweg steeds meer ruimte in mijn budget zag waardoor we extra konden aflossen. Misschien dat als we financieel weer aan de nieuwe situatie vanaf september gewend zijn, dat ik weer ergens ruimte. We merken het wel.

9 opmerkingen:

  1. Ik heb zelf ook last van constitioneel eczeem en er zelfs voor in utrecht gelezen, volgens de meesten het allerhoogste adres in nederland. Het is nu bij mij gelukkig al een hele tijd rustig. Wat me geholpen heeft is een periode van een half jaar echt alle maar dan ook alle e620 tm e 627 uit de voeding te halen. Dit staat vaak als enummers op de verpakking, maar heeft helaas ook allerlei benamingen. Ik zou zeggen google eens en probeer het eens een paar weken uit, je zult waarschijnlijk veel verschil merken. Nu gebruik ik deze zaken wel maar met mate en is mijn huidprobleem zeer goed onder controle.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jullie zijn toch goed bezig hoor ondanks dat je de aflossing nu dan iets lager moet zetten. Lijkt me alleen wel lastig om niet helemaal goed uit te komen omdat je dan begin vd maand wat meer uitgeeft aan alles zoals je zegt. Helpt het je misschien om het maandbedrag echt in meerdere enveloppen te stoppen en dat je dan elke week maar 1 envelop openmaakt die je mag gebruiken? Ik zeg ook maar wat hoor...
    Hopelijk helpt het je man dat hij naar Duitsland gaat voor z'n huidproblemen!
    Enneuh...sterkte maandag ...als je je dochter achterlaat op school..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gisteren in het boek ''Broodbuik'' ook gelezen over tarwe en de invloed op de huid, ook niet best als je er gevoelig voor bent, en dat is bijna iedereen.

    Maar als je achterom kijkt, heb je al vreselijk veel afgelost en dat is toch geweldig!

    Wel herkenbaar, het is hier ook altijd wat. Schoenen, luiers, energie-afrekening... extra irritant als je zo goed aan het opletten bent, maar het hoort er wel gewoon bij, zeker met een gezin.... En hoop voor jou op een mooie meevaller zodat je 2014 zonder die ene schuld in kan!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij hebben hier twee eczeempatienten en van man dachten ze aa psoriasis in het zh. 95% van al onze klachten zijn over nadat ik zelf wasmiddel ben gaan maken.

    Je ziet licht aan het einde van de schuldentunnel, ook al kom je er iets langzamer, je komt er wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goed bezig hoor!
    Het geworstel met het boodschappenbudget is herkenbaar.
    Wij hebben daar inmiddels het volgende (werkende) truukje voor: In dat budget gaan we ervan uit dat we elke maand extra uitgaven hebben. Bij ons is dat 60-100 euro. Dat bedrag trekken we van het totale budget af. Wat er overblijft delen we door 5 (een maand heeft namelijk nooit 4 weken, altijd 4,5 tot 5 weken en kom je eens mooi uit, dan kan die 5e week mooi in het potje voor de extra uitgaven van de volgende maand).

    Nou weet ik natuurlijk niet hoe strak jullie budget is, maar ik heb gemerkt dat het helpt om de extra kosten in te calculeren. Als je weet dat je weekbudget lager is, dan doe je toch anders boodschappen heb ik gemerkt en kom je toch net iets beter uit aan het einde van de maand.

    Heel veel succes met alles.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Allereerst wil ik zeggen dat het knap is om al je lasten in elk geval te weten en het overzicht te houden. Dus daar ben je al heel ver mee. Ten tweede ook goed dat de schulden zo naar beneden gaan. Dat is knap als je daarnaast ook zo met je posten moet schuiven.
    En ten derde: succes maandag als je dochter naar school gaat.
    Is het misschien een idee om ook een kwartaal overzicht te maken?
    Ik kijk op die manier wanneer de dertiende week van de maand valt en in welke maand ik hem wil nemen. En soms knip ik dan een week doormidden.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Knap hoe je met alles bezig bent, plannen maakt, bijstuurt daar waar nodig en door blijft gaan. Respect!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Tips voor huid gevoelig voor eczeem:
    zelf wasmiddel maken, zonder zeep douchen, ook uitkijken met shampoo want dat komt ook over je lichaam.
    2 maal daags invetten met sheabutter/ bodybutter (zo`n harde bodybutter van the bodyshop werkt bij zoontje het beste, hier kan hij wel een half jaar mee) wel weer duur, misschien heeft De Tuinen een parfumvrije bodybutter die goedkoper is.
    sterkte

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. in elk geval vet houden, wellicht kan het zelfs met olijfolie

      Verwijderen