Pagina's

vrijdag 19 april 2013

Lijstjes

Tot een paar jaar geleden onthield ik letterlijk alles. Ik kon naar de winkel gaan en dan ook daadwerkelijk met alle boodschappen terugkomen die ik nodig had. Ik kon in vergaderingen zitten en feilloos gesprekken en afspraken terughalen. Ergens is er iets “fout” gegaan de laatste 5 jaar want ik heb tegenwoordig overal lijstjes voor nodig. Ik wijt het aan zwangerschapdementie. Zwanger ben ik al lang niet meer maar het is met mijn geheugen nooit meer goed gekomen;-).

Het is tegenwoordig zo dat voordat ik boodschappen doe, ik een lijstje maak. Eerst maak ik een weekmenu. Aan de hand van het weekmenu kijk ik dan wat ik nog in huis moet halen door een kritische blik in de ijskast en voorraadkast te werpen. Het kan dan ook zijn dat ik mijn weekmenu nog een beetje aanpas omdat de voorraadkast mij inspireerde tot het maken van iets anders. Vervolgens vraag ik nog aan manlief of ik niks vergeten ben. Dochterlief draagt ook haar steentje bij want ze weet precies wanneer haar appelsap of pap op is en niet meer op voorraad is. Gewapend met het lijstje ga ik dan boodschappen doen met dochterlief. In de winkel loop ik dan vervolgens alles af te strepen zodra het in het winkelkarretje ligt. Je zou denken dat ik met lijstje door de winkel heen vlieg maar nog presteer ik het om een extra keer bijvoorbeeld naar de zuivelhoek te moeten omdat ik wat ben vergeten ben van het lijstje.

Het zelfde doe ik op werk. Ik heb altijd een groot aantekenblok bij mij om aantekeningen te maken of iets op te schrijven want als iemand mij wat vraagt, kan het zo maar zijn dat tegen de tijd dat ik weer achter mijn bureau zit, ik het volledig ben vergeten. Zo schrijf ik ook alles wat ik moet doen en voor wanneer het af moet. Je zou zeggen: je bent goed georganiseerd maar voor mij is het bittere noodzaak om zo’n geheugensteuntje achter de rug te hebben.

Thuis ben ik ook overgegaan op het maken van lijstjes voor allerlei klusjes die gedaan moeten worden. Ik heb zelfs een lijstje met spullen die ik op Marktplaats wil verkopen. Op de ijskast hangen tegenwoordig ook post-its om mij aan afspraken te herinneren of dat ik bijvoorbeeld echt een keer nieuwe stofzuigerzakken moet kopen. Een agenda werkt voor mij niet want die ruim ik op en dan kijk ik er weer niet na.

Toch heeft het hebben van lijstjes wel wat. Het geeft namelijk best een lekker gevoel om dingen af te kunnen strepen. Als je er dan op terug kijkt, dan geeft het een tevreden gevoel van “goh dat heb ik toch maar mooi weer gedaan”.

Werken jullie ook met lijstjes?

2 opmerkingen:

  1. Ja, ik ben ook een echt lijstjes-mens. Maar om mezelf een beetje te beschermen maak ik geen klussen-lijstjes meer. Ik kan mezelf namelijk helemaal gek maken met alle dingen die nog moeten. Maar zonder boodschappen-lijstje kon ik met niets thuis ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb hetzelfde gevoel. De eerste dag na mijn zwangerschapsverlof op het werk, zat ik daar en begreep niks (meer). Het leek wel alsof al mijn hersencellen afgestorven waren :-) Ik heb nog steeds het gevoel dat ik hersencellen kwijt ben en vergeet zo rap dingen...Zelfs de verjaardag van mijn man of moeder :-( Volgens mij komt het omdat ons hoofd als mama vol zit met dingen die over de kinderen gaan. (gelukkig heb ik er maar eentje :-)

    BeantwoordenVerwijderen