Pagina's

vrijdag 26 april 2013

Kantine en lunch

Sinds jaar en dag neem ik al mijn eigen lunch mee naar het werk. In het begin van mijn loopbaan at ik wel in de kantine. Toen waren de prijzen nog redelijk. Bovendien stond er toen een kok in de keuken die met beperkte middelen een gezonde maaltijd wilde voorzetten. Hij maakte de meest fantastische soepjes, salades en hartige taarten. Hij is een voorbeeld voor alle kantinekokken. Helaas heeft hij het niet lang volgehouden, gefrustreerd door alle beperking die hem budgettechnisch werden opgelegd. Sindsdien heb ik het “genot” gehad om in een aantal bedrijfskantines te mogen eten. Het assortiment is meestal weinig verrassend. Veel verder dan een kroket, soep uit blik en brood met verschillend beleg komen de meeste kantines niet. Ook niet de kantine waar ik werk of heb gewerkt. De keren dat ik in het buitenland voor werk in de kantine mocht eten, merk je wel meteen het verschil. Het kan de cultuur zijn waardoor er meer tijd wordt besteed aan het bereiden van een goede lunchmaaltijd maar het kan ook het bedrijf zijn die de waarde ziet van een gezonde maaltijd. Ik moet zeggen dat ik er in het buitenland altijd heerlijk heb gegeten.
 
Toen ik bij deze werkgever begon zo’n kleine 6 jaar geleden, ben ik definitief overgestapt op het meebrengen van mijn eigen lunch. Wil je bij mijn werkgever een beetje een fatsoenlijke en gezonde lunch eten dan ben je al snel €5 kwijt. Voor dat bedrag heb je niets bijzonders. Verder dan soep of salade, een glaasje melk en twee boterhammen met beleg kom je niet. Het hoogtepunt is op vrijdag als je helemaal los kunt gaan op de kibbeling (die niet als zodanig herkenbaar is) en de friet. Ik had dus al snel in de gaten dat ik voor €20 zelf de heerlijkste lunches thuis in elkaar kon draaien. In het begin werd ik raar aangekeken maar nu zijn er een aantal collega’s die mijn voorbeeld hebben gevolgd en ook hun eigen boterhammetjes meenemen. Zelf probeer ik meer variatie in mijn lunch te brengen. Soms neem ik de restjes van de avondmaaltijd mee, soms eet ik hartige taart dan weer een maaltijdsalade of heel simpel een goed belegde boterham. Ook neem ik standaard twee stuks fruit mee om de lekkere trek te stillen en zo krijg ik ook mijn vitamines binnen. Sinds ik mijn lunch meeneem, eet ik dus gezonder maar bespaar ik ook veel geld.

Nemen jullie ook je eigen lunch mee?

12 opmerkingen:

  1. Ik werk thuis, dus ik heb mijn kantine thuis. Op het werk van mijn man is geen kantine, alleen een klein keukentje met magnetron. Daar warmt hij zijn warme maaltijd die hij van huis meeneemt op.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben dit jaar begonnen met mijn eigen lunch meenemen, in de vorm van een Bento-box.

    Bento

    Ik krijg ook veel commentaar, maar meer omdat het er zo kleurig en lekker uitziet. Veel collega's nemen hun eigen boterhammetjes mee. Onze kantine is ook duur, en vooral niet lekker, fantasieloos etc. Een echte bedrijfskantine. En dan is het nog best nog een goeie kantine, soms is er haring, soms een warme maaltijd, er zijn maaltijdsalades, smoothies etc. Maar het is allemaal net-niet en te duur. Boterhammetjes meenemen staat me ook tegen, maar sinds in de bento heb ontdekt neem ik elke dag mijn eigen lunch mee. Het vergt wat voorbereiding (ik heb allemaal bakjes met kleine gerechtjes in de vriezer) maar dat valt ook wel weer mee. Ik ben nu altijd blij als het weer lunchtijd is ^_^

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. thanks! Jij kan heel goed koken toch? Mijn lunches zijn Japans georienteerd, maar je kan zoiets ook met bijv Griekse gerechtjes maken. Volgens mij zet jij zoiets met gemak in elkaar ;-) En zo te lezen doe je dat ook al deels. Je collega's zijn dus gewoon jaloers!

      Verwijderen
  3. Ik werk niet dus lunch altijd thuis met mijn dochter en manlief schuift altijd aan. Ook hij luncht tussen de middag thuis. Onze zoon krijgt zijn boterhammen of broodjes mee naar school, met een sultana en een stuk fruit. Ook het drinken ontbreekt niet. Hij begrijpt wel dat dit veel goedkoper is. Af en toe haalt hij een broodje gezond op school maar ivm de kosten echt maar af en toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik lunch altijd op kantoor. Ik weet dat het stukken goedkoper dan door het zelf mee te nemen.

    Overigens is het in het buitenland vaak zo dat ze overdag warm eten, en dan heb je dus automatisch meer en gezonder aanbod in een kantine (je kunt tenslotte niet iedere dag met friet aankomen)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Blijkbaar zijn de lunches bij jouw werkgever dan goedkoper. Dat is ook afhankelijk van hoeveel een werkgever wil bijdragen.

      Ik heb op mijn zakenreisen nog nooit friet gezien in de kantine. Het zijn volwaardige, uitgebalanceerd maaltijden waarbij de frituur niet aan te pas komt. Dat frituren vind ik meer iets Nederlands. Ook voor mensen in de buitenlandse kantoren die geen warme maaltijd willen nuttigen, is een uitgebreide keuze. Daar steken de Nederlandse kantines schril bij af.

      Verwijderen
    2. Ik ben vaak in Frankrijk geweest voor werk, en mijn ervaring is dat daar ook vaak patat en/of pizza te krijgen is. Meestal kon je verschillende maaltijden kiezen, waaronder dus meestal ook een patatoptie. Eerlijk gezegd vond ik het eten er niet zo denderdend, beetje gaarkeuken. Stukgekookte groenten, rauw en taai vlees etc. Ik was in Parijs, in verschillende kantines.

      Mijn werkgever sponsort idd ook bepaalde producten in de kantine zoals bruine boterhammen, kaas, melk. Je kan redelijk goedkoop een basislunch eten, maar het is helaas niet lekker...

      Verwijderen
  5. Iedere dag gaan de boterhammetjes mee naar het werk. En standaard een pak karnemelk, waar ik twee dagen mee doe. De kwaliteit is beter dan die van de kantine, en de prijs is ook stukken aantrekkelijker, natuurlijk. Ook neem ik altijd wat fruit mee, soms nog wat komkommer of snoeptomaatjes. Zo weet ik in ieder geval wat ik eet.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja, ik neem ook altijd mijn lunch mee. Meestal een salade, soms brood of een restje van gisteren. Soms neem ik soep mee. Ook heb ik altijd fruit bij mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik neem altijd zelf mijn lunch mee. Afgelopen vrijdag had ik een stukje vis, een paprika, een tomaat, een volkorenbeschuit met kiemzaden, een handje gemengde noten en een beker melk-kefir.

    http://inenomdekas.wordpress.com/2013/04/28/voedselbank

    BeantwoordenVerwijderen