Pagina's

donderdag 14 maart 2013

100 berichten en gedachten

Vandaag zag ik in het berichtenoverzicht dat ik inmiddels al weer 100 blogjes aan elkaar heb geschreven. Ok technisch gezien is dit nu al berichtje 102 dus ik ben al over de 100-teller heen. Pff ik heb dus honderd blogjes met lief en leed over jullie uitgestort. Dat is me nogal wat en daar zullen er ook nog wel een aantal bijkomen ;-). Voorlopig zijn jullie dus nog niet van me af. Misschien gaat er hoop aan de horizon schijnen als ik klaar ben met aflossen want ik heb ook een hele diepe wens om een kookblog op te zetten. Het kan ook zijn dat ik door blijf bloggen over mijn zoektocht naar hoe ik al dat geld dat dan vrij komt ga besteden.

Het doel van mijn blog was om de gedachten rond het aflossen van mijn schulden te structuren door ze op papier toe te vertrouwen. Ook hoopte ik dat het blog mij een extra stimulans zou geven om versneld af te lossen maar ook om als steuntje in de rug te dienen. De vele lieve reacties op de berichten doen mij goed. Wat zijn er toch veel lieve en meelevende mensen in blogland.

Wat heeft mijn blog mij in de tussentijd gebracht? Het heeft me geholpen om een beter overzicht te krijgen van mijn situatie en het zet me aan het nadenken. Soms is het ook een beetje overweldigend. Ik ben niet iemand die structureel met geld bezig wil zijn. Ik ben meer iemand die een goed overzicht willen hebben van haar financiën en ooit de nodige potjes voor verschillende posten wil hebben maar daar houdt het bij mij wel mee op. Als ik te veel met geld bezig ben dan ben ik niet de vrolijkste persoon in de hele wereld. Ik wil het gewoon goed voor elkaar hebben en daar is dan ook alles mee gezegd. In het begin van mijn bewustwording was het dus ook heel confronterend om de blogs van anderen te lezen. Ik heb daar soms heel lang over lopen nadenken. Het was echter wel nodig om mij wakker te schudden. En wakker geschud ben ik inmiddels al…. Gelukkig maar!

Wat is er aan mijn situatie veranderd? Laten we wel zijn, ik heb nog steeds schulden. Die schulden zullen tot ergens 2014 ook nog wel bestaan. Alleen er zit beweging in en het totale bedrag gaat langzaam maar zeker naar beneden. Zat ik dit vorig jaar maart nog op een bedrag van meer dan €21.000 nu zit ik op een bedrag van rond €13.750. Sinds het bestaan van mijn blog zijn er twee schulden afgelost nl mijn studieschuld en creditcard 1. Aan het einde van dit jaar zal de teller ergens rond de €6500 steken, denk ik. Heel langzaam komt een schuldenvrij bestaan een stukje dichterbij. Heel langzaam durf ik te gaan denken aan wat ik dan ga doen.

Wat was er gebeurd als ik niet was gaan bloggen? Ik denk dat het bewustzijn door het lezen van blogs er al was. Ik was dus ook zonder blog wel harder gaan aflossen. Alleen lijkt het wel alsof ik door mijn blog harder mijn best moet doen. Misschien een soort bewijsdrang dat je ook zonder hulp maar met wilskracht er ook uit kunt komen hoe moeilijk en vervelend het soms ook is. Dus lees je mijn blog en heb je schulden, pak ze aan al dan niet met of zonder hulp. Het geeft je weer hoop en dat is een fijn gevoel.

4 opmerkingen:

  1. Blijf lekker doorbloggen, ook als je straks schuldenvrij bent!
    'k Lees je stukjes altijd met plezier
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als je terugleest naar wat je schrijft kun je alleen maar trots zijn. 14.500 euro afgelost op een kleine twee jaar tijd. Super toch. Ben daar hartstikke trots op. Nog een 1,5 jaartje erbij en dan kun je plannen gaan maken hoe je je spaargeld kunt gaat bufferen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. je krijgt van mij een dikke pluim want die heb je verdient.
    vraagje? doe je nu ook nog leuke dingen wat geld kost.
    want zelf hebben wij niets over om nog ergens heen te gaan .
    dus het is thuis blijven maar we zijn ook op weg want ik zie
    de schulden nu ook minder worden.
    wij moeten ook nog iets meer dan twee jaar,als je nog goede ideen hebt dan zijn ze van harte welkom.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor de pluim. Wij doen nog wel leuke dingen. Leuke dingen hoeven niet veel geld te kosten. Nog beter ze zijn zelfs vaak gratis. Gratis uitjes vind ik regelmatig in de lokale krant. Het gaat dan om simpele dingen als iets op de kinderboerderij of een open dagen maar dat kan ook erg leuk zijn. Ook gaan wij regelmatig naar het strand. Bij mooi weer eten we dan een ijsje of soms nemen we een terrasje maar dan slechst één drankje. Dochterlief heeft ondertussen de tijd van haar leven in de speeltuin die naast het terras ligt. Dat zijn voor ons de uitjes. En eerlijk gezegd misschien nog wel leuker dan al die pretparken.

      Verwijderen