Pagina's

vrijdag 15 februari 2013

Van weinig budget naar iets meer.....

Ik heb een week lang van €21 moeten leven. In eerste instantie dacht ik dat ik voor de hele week een budget van €35 zou hebben maar afgelopen zaterdag stond de glazenwasser voor de deur en die man moet ook betaald worden. In principe kan ik hem ook een maand later betalen maar wij willen zo nodig dat hij de ramen bij ons komt wassen, we weten precies op welke dag van de maand hij komt dus dan vind ik het niet meer dan netjes dat we er ook voor zorgen dat er geld in huis is om hem te betalen. Bovendien vind ik het niet fijn om iemand geld verschuldigd te zijn. Ik handel dit dus het liefste meteen af. Ik betaalde €14 voor het ramenlappen* dus dat sloeg een klein kratertje in het al niet zo brede budget voor de week. Dat is geen drama maar vergt wel enige creativiteit.

Gelukkig had ik de week ervoor vrij uitgebreid boodschappen gedaan. Er lag dus nog wel een klein voorraadje aan eten. Bovendien was afgelopen donderdag ook de groentetas weer opgehaald. Ik plande dus nauwgezet een weekmenu. Alleen tijdens het plannen kwam ik er al snel achter dat het vanaf dinsdag geen volwaardige maaltijden meer zouden zijn als ik wilde interen op mijn voorraad. Gelukkig bleek ik maandag tomatensaus over te hebben dus die heb ik dinsdag nog kunnen “recyclen”. Alleen toen had ik dus nog woensdag en donderdag. Mijn inspiratie liet mij volledig in de steek dus ik heb echt hard peinzend voor de ijskast gestaan om iets te kunnen verzinnen. Uiteindelijk bod Teunie hulp. Op een of andere manier bod haar blogje (lees hier) hulp toen ik in de groentelade nog twee struiken prei zag liggen. Die avond aten we dus Teunie’s preischotel. Het verschilde niet veel van mijn zuurkoolschotel maar manlief vond het een stuk lekkerder met prei. Kortom deze houden we er maar in.

Donderdag bod de groentetas uitkomst. Er zaten champignons in waardoor ik een simpele maar heerlijke spaghetti kon maken. Het recept is simpel: je bakt spekjes uit, doet hierbij een gesnipperd uitje, voegt de champignons toe als het ui wat glazig is. Vervolgens voeg je twee teentjes uitgeperste knoflook toe, wat peper en oregano naar smaak. Zodra de champignons zacht zijn, voeg je of slagroom om crème fraiche toe en kookt dit heel even mee voor een paar minuutjes. Spaghetti erbij en wat Parmezaanse kaas en je hebt een heerlijke maar eenvoudige maaltijd. Het recept dateert nopg van mijn studententijd. Toen deden we er een pakje Boursin door in plaats van slagroom en kruiden. Ik vind deze versie lekkerder en puurder. Van het laatste stronkje witlof maakte ik samen met een stengel bleekselderij, een appel en een uitje een heerlijke salade. De mosterdhoning dressing maakte ik ook zelf. Dus ook gisteren hadden we een heerlijke maaltijd. Het budget van €21 was na nog wat boodschappen te hebben gedaan inmiddels geslonken tot €1.60.

Vandaag heb ik dankzij de Belastingdienst weer geld. Dus ik heb een paar boodschappen gedaan bij Ekoplaza om vervolgens ook nog de Aziatische supermarkt in te duiken. In Den Haag zitten deze gebroederlijk naast elkaar. Bij Ekoplaza koop ik alleen producten die ik echt nergens anders kan krijgen of die we velen malen lekkerder vinden dan dat wat in de schappen van de supermarkt vinden. Voor de rest vind ik deze winkel aan de dure kant. Bij de Aziatische supermarkt koop ik vooral kruiden. Dat is ook vele malen goedkoper dan de reguliere supermarkt. Ook meel zoals rijstmeel en andere soorten zijn er stukken goedkoper. Maar vandaag ging ik dus er heen voor de zoete aardappels. Ik heb namelijk een heerlijk recept gezien van quinoa-zoete aardappelkoekjes en deze wilde ik eens proberen.

Morgen moet ik nog een paar basisboodschappen doen bij de supermarkt en ga ik voor melk, kaas, yoghurt en eieren naar de lokale bio-boer. Vervolgens gaat dan weer de hand op de knip om niets meer uit te geven totdat mijn salaris weer wordt gestort.

En morgen ga ik ook nog een aflossing doen op de creditkaart. Er staat nog een kleine €200 open. Nog twee aflossingen en dan ben ik van deze kaart verlost….. een heerlijk vooruitzicht.

*Voor degenen die zich afvragen kan ze zelf die ramen niet wassen. Ja dat kan maar niet zonder gevaar voor eigen leven. De ramen boven zijn namelijk niet te benaderen zonder rare kapriolen uit te halen op een trap. Die hele lange trap hebben we trouwens ook niet. Tja en dan heb ik het er maar niet over dat ik het eigenlijk heel erg eng vindt om zo'n kleine 4-5 meter boven de grond te bungelen. Dus vandaar dat de glazenwasser het mag doen.

1 opmerking:

  1. Mijn complimenten voor afgelopen week en voor het aflossen van je schulden. Goed zo en hou vol.

    BeantwoordenVerwijderen