Pagina's

dinsdag 12 februari 2013

Hoe ver ga je met budgetteren?

Toen ik net de knop om had gedraaid om nu eens flink werk te maken met het aflossen van mijn schulden, ben ik als eerste begonnen met het inzichtelijk krijgen wat de inkomsten en vaste lasten waren per maand. Op basis van dit overzicht zag ik waar de ruimte zat voor de overige uitgaven zoals de boodschappen. Ook hield ik in het begin krampachtig elke euro bij die eruit ging. De frustratie was groot als ik niet uit kwam met mijn weekbudget voor boodschappen. Op een bepaald moment droomde ik zelf in cijfers maar nog vaker lag ik ‘s nachts wakker piekerend over budgetten, reserves en vooral de aflossingen. Het budgetteren trok een wissel op mijn leven. Ik werd er strontchagrijnig van om alles zo nauwgezet bij te houden. Kortom dit werkte voor mij niet en ik moest op zoek naar iets anders. Uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat het goed voor mij is om een overzicht te hebben van de vaste lasten. Ik weet wat er per maand ongeveer overblijft en daarvan moeten we alles doen. Ik werk dus niet met vaste weekbudgetten meer voor boodschappen. De ene week geef ik een klein bedrag hieraan uit omdat ik nog kan interen op alles wat er ligt en de week erna loop ik met een vol karretje aan boodschappen door de winkel.

Is het verstandig om er zo mee om te gaan? Zou ik die schulden heeft niet juist heel strak moeten budgetteren? Wellicht wel, maar ik word er diep ongelukkig van. Een bepaalde mate van vrijheid in het besteden van het bedrag dat overblijft na alle betaling van alle vaste lasten, werkt beter voor mij. Het was dan ook een verademing om vorige week te lezen dat ook zij (lees hier) niet strak budgetteert. Blijkbaar ben ik dus niet de enige in consuminderland getuige haar post en alle reacties die zij hierop kreeg.

Dat wil niet zeggen dat budgetteren slecht is. Ik heb enorm veel respect voor mensen die dat wel kunnen en tot aan de laatste euro kunnen bepalen aan welk doel dit wordt vergeven. Toch vraag ik mij wel eens af: wat doe je dan als je halverwege de week door je boodschappenbudget bent en je komt er achter dat geen toiletpapier of wasmiddel hebt? Overschrijd je dan wel je budget of neem je een “hapje” uit het weekbudget van volgende week? Of heb je zo’n goed overzicht dat dit soort dingen simpelweg nooit gebeuren en je hier tijdig op inspeelt?

Hoe dan ook iedereen gaat op zijn manier om met zijn geld. Daarin is geen goed of fout maar iedereen moet die manier vinden die voor hem of haar werkt.


11 opmerkingen:

  1. Iedereen moet het inderdaad op zijn eigen manier doen, toch? :) Zo lang het voor jezelf werkt, dat is het belangrijkste...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik budgetteer tot de nul, maar zie dat vooral als spel. Een budget is een leidraad. Ik heb een maandbudget voor boodschappen, maar als ik daar overheen ga (zoals vorige maand) vallen er geen doden, toch?
    Ik compenseer dat ook niet. Of dat zou moeten ligt aan je situatie.

    Wel ligt het aan datgene wat je overschrijdt. Een boodschappenbudget overschrijden kan gebeuren maar als ik bijvoorbeeld te veel kleding zou hebben gekocht voor mezelf, dan is het pech en mag ik voorlopig niets meer kopen.

    Dus het is vooral een ondersscheid tussen luxe of noodzakelijk wat ik hanteer.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi,

    Hier geen budget, maar ik houd wel alles bij. Puur om overzicht te hebben waar het geld blijft.

    Groeten van M.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Voor mij is het ook niets dus. Deze maand heb ik bijvoorbeeld laarzen en schoenen moeten kopen voor de kindjes, twee broeken voor mezelf, ik heb 9 kilo rundvlees besteld, ML had nog eea nodig voor de auto, ik kocht 7 kilo bio-koffie... tja, daar ga je al. Het gaat wel op aan nuttige dingen die ik later dan weer niet -duurder- hoef te kopen maar toch... Het staat zo hatelijk op je excelbestandje, die enorme bedragen met AF AF AF. Heb genoeg discipline om geen overbodige shit te kopen, dus vind het wel prima zo.

    Het viel mij op hoeveel mensen er ook niet aan deden. Dacht dat de mensen van de meeste zuinig/bespaar/consuminderblogs erg netjes waren met hun kasboekjes :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien heeft er er toch een beetje mee te maken hoe streng je voor jezelf kan zijn om geld wat je over hebt niet aan overbodige dingen uit te geven. Ik heb daar ook helemaal geen behoefte aan dus budgetteer ik niet. Ik heb er ook geen lol in, we houden geld over om te sparen dus zie ik het nut er niet van in.

      Verwijderen
  5. Het moet inderdaad wel bij je passen. En zolang je je uitgaven onder controle hebt, is het toch prima?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik budgetteer totaal niet maar houd alle inkomsten en uitgaven heel goed bij. 'Werken' met ene budget is, in ons geval nutteloos, aangezien ik vaak 'onregelmatige' aankopen doe : 'zie' ik een niet bederfbaar product in superaanbieding dan koop ik dat als reserve. Aangezien ik op elke verpakking die ik aanbreek, de openingsdatum schrijf, weet ik hoelang ik er ongeveer mee zal doen en daardoor kan ik 'anticiperen' op de volgende aankoop in reclame. Ik koop zeer zelden producten aan 'normale' prijs. Indien ik met een vast budget zou werken, zou ik door mijn manier van aankopen, soms over het budget gaan. Ik koop gewoon wat ik interessant vind en waar ik me voordeel kan mee doen zonder rekening te houden met een bepaald vooropgesteld budget. Vlees, vis,groenten gekocht in superaanbieding, vries ik in.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Sinds dit jaar jaar hou ik het goed bij. Ik wist de vaste lasten wel, maar verder hield ik het niet nauwgezet bij. Nu wel. Ik heb een excelsheet en nu zie ik wat ik per maand over hou. Als ik wat verander, verandert het bedrag wat overblijft ook. Wel prettig om te weten wat je nog kunt uitgeven. De besparing ligt bij ons bij de boodschappen. Met de rest valt niet te schuiven. Er is al veel opgezegd.

    Het is wennen met veel minder inkomen. Maar het gaat redelijk. Pas over een half jaar kan ik zeggen of dit voor ons ook werkelijk werkt. Maar tot nu toe bevalt het goed.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  8. In het begin hield ik het goed bij, als houvast. Op een gegeven moment was ik het kasboek beu. Boodschappen hadden we toch nodig en we haalden zo'n beetje wel elke week hetzelfde. Verder is er zo'n omslag gekomen wat koopgedrag betreft dat het helemaal niet meer nodig is. Overbodige dingen kopen we niet meer, of ik moet eens tekeer gaan in de kringloop, die schade valt meestal onder een tientje.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Als ik er met boodschappen overheen ga, dan moet dat maar. Je moet toch eten. Ik boek het geld dan van een andere post af.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik hou wel alles strikt bij. Ik heb echter ook jaarbudgetten waarvan het niet uitmaakt of dit in januari of december gebruikt wordt. En om eerlijk te zijn wat je schrijft als voorbeeld dat ik geen toiletpapier meer heb, komt hier niet voor. Ik heb een voorraadkast en als ik daar iets uithaal komt dit op een briefje en dat wordt dat bij de eerstvolgende boodschappen gekocht.
    Haal ik het in een maand niet met de boodschappen, dan is geen man overboord en ga ik vrolijk de maand eropvolgend weer verder met het maandbudget. Uiteindelijk komt bij mij alles terecht op een jaaroverzicht.
    Je moet gewoon doen waar jij je prettig bij voelt en dat is voor iedereen anders.

    BeantwoordenVerwijderen