Pagina's

donderdag 14 februari 2013

Goedkope zaden voor de moestuin

Elke maandag bekijk ik de online folders van de verschillende supermarkten waar ik regelmatig mijn boodschappen doe om te beoordelen of er iets van mijn gading bij zit. Eigenlijk koop ik bijna zelden iets van de aanbiedingen want het zijn vaak producten die wij of niet eten of niet gebruiken. Toch staan er wel eens dingen in waar ik erg enthousiast van kan worden. Zo zag ik afgelopen maandag dat Lidl verschillende soorten zaden voor groente, kruiden en bloemen in de aanbieding worden. Het was ook niet duur. Bepaalde zakjes werden al verkocht voor €0.19. Kortom op woensdag wilde ik toch al boodschappen doen dus deze keer werd het dus Lidl.

Eenmaal aangekomen in de winkel zag ik nergens de zakjes liggen. Licht balend liep ik richting kassa want zo goedkoop kon ik ze waarschijnlijk nergens meer krijgen. Vorig jaar heb ik ze nog bij het tuincentrum gekocht en daar schrok ik wel een beetje van de prijzen. En wat schept mijn verbazing. Bij de kassa stond een heel groot schap vol met allerlei zakjes. Ik heb nu zaden voor tomaten, cherrytomaatjes, sperzieboontjes, pompoen, courgette en sla. Binnenkort ga ik ze uitzaaien in de kweekbakjes en dan ik bijna niet wachten tot ze uitkomen en groot genoeg zijn om ze bij mooi weer in de tuin te planten. Voor kweekbakjes gebruik ik overigens de bakjes waarin eenjarige plantjes in worden geleverd bij het tuincentrum

Ik hoop dit jaar op een goede oogst want vorig jaar werd alles opgegeten door de slakken. Dit jaar hoop ik dat deels te omzeilen door te planten in bakken, slakken te ruimen en kokosnotenpulver op de grond te strooien. Hopelijk vinden slakken dit allemaal minder “gezellig” waardoor ze een andere tuin gaan opzoeken.

Dochterlief was ook erg enthousiast en wilde eenmaal thuis meteen de zaden in de grond stoppen. Vorig jaar vond ze het ontzettend leuk om de plantjes groter te zien worden. Bij droog weer werden de plantjes met zorg “vertroeteld” doordat zij de hele dag met haar gietertjes in de weer was. Helaas verzopen hierdoor de plantjes ook wel eens. Te veel water kan ook wel eens te veel van het goede zijn.

Ik heb zin in het voorjaar. Ik kan niet wachten om de tuindeuren weer open te gooien, te wroeten in de grond met een heerlijk voorjaarszonnetje als begeleiding. Helaas staat dit in schril contrast met het weer buiten. Want tja wat is het: geen sneeuw, geen ijzel maar wel weer veel druilregen. Nog even volhouden en dan kunnen we hopelijk weer genieten van een prachtig voorjaar. 

1 opmerking:

  1. Ah ik hoop het ook! Heb ook zin in zaaien. Helaas is er doordat ik zo moe was + enorme regenval / slakkenplaag weinig eetbaars uitgekomen maar het blijft heerlijke bezigheidstherapie! Heel veel plezier met voorpret en voorzaaien en alles!

    BeantwoordenVerwijderen