Pagina's

vrijdag 22 februari 2013

Creatief met voorraad & recept: Griekse groenteschotel

Gisterenavond had ik het weer voor elkaar. Ik had een rijk gevulde groentelade maar voor de rest was er weer eens bitter weinig in huis. Dat komt deels omdat ik zo gericht mijn boodschappen doe met een lijstje en weekmenu dat er nog maar weinig hier buitenom wordt gekocht. Probleem hierdoor is wel dat ik zo goed als door mijn voorraad heen ben. Ik moet dus beter een basisvoorraad aan gaan houden.

Onderweg naar huis heb ik eens heel goed moeten nadenken wat ik nu weer eens zou maken. In eerste instantie wilde ik spaghetti met tonijnsaus maken maar er was geen pasta in huis te bekennen. Toen bedacht ik om aardpeersoep te maken met focaccia. Alleen had ik geen zin om deeg te staan kneden naar een drukke dag. Bovendien dacht ik dat geen olijfolie in huis had. Ineens bedacht ik me dat ik een Griekse bonenschotel kon maken. Erg lekker en het staat binnen een mum van tijd op tafel. Het olijfolieprobleem was ook opgelost want ik bedacht me dat ik een hele grote pot vol met olijven heb staan die vrolijk in de olijfolie drijven. Ik kon daar best een paar lepels olijfolie van gebruiken om mee te koken.

Kortom eenmaal in de keuken werden de potten en snijplank tevoorschijn gehaald. Omdat ik toch al aan het snijden was voor de groenteschotel, heb ik ook meteen de aardpeersoep gemaakt. Deze staat nu klaar voor vanavond. Daar wil ik dan een Ceasar Salad bijdoen en misschien toch ook nog de focaccia en dan hebben we een heerlijke verantwoorde salade op tafel staan.

Gisterenavond hebben we uiteindelijk heerlijk van de Griekse groenteschotel zitten eten. Het is eenvoudig om te maken. Je fruit een uitje en twee fijngesneden stengels selderij met wat knoflook in een paar eetlepels (±5-6) olijfolie. Vervolgens schil je een kilo aardappels in grote, grove stukken. Daarbij doe je dan sperziebonen of snijbonen, twee grote wortels in grove stukken en een blikje tomatenstukjes of een pakje passata. Indien je tomatenstukjes gebruikt dan moet er nog een klein blikje tomatenpuree bij. Je voegt hierna nog wat peper en oregano toe. Vervolgens doe je nog een blikje water erbij net voldoende dat de aardappels en groente onder water staan. Dit laat je een half uurtje op het vuur staan. Als de aardappels gaar zijn, dan kun je het serveren.
Ter variatie kun je hier ook stukjes lams-, kalfs- of rundvlees aan toevoegen. Wij doen dat eigenlijk nooit omdat we het zonder vlees lekkerder vinden. Als het eenmaal opgeschept is, doen we er wel een halve citroen over en eten we er feta bij. Als je daar ook nog een lekker stuk brood bij doet dan kun je het groentevocht hiermee opdippen. Griekser eten dan dit kan bijna niet.

Uiteindelijk stond er dus nog een heerlijke maaltijd op tafel dankzij het eten dat nog voorradig was. Met een beetje creativiteit kom je vaak nog best ver met de beperkte dingen die je in huis hebt. Ondanks dat ik veel kookboeken heb en mappen vol heb met verzamelde recepten (en dan heb ik het nog niet over mijn recepten die ik digitaal verzameld heb bij Pinterest), ontbreekt mij ook wel eens aan inspiratie. Soms google ik wel eens op de ingrediënten die ik nog in huis heb met het woord recepten of recipe. Dat levert meestal zoveel resultaten op dat ik kan kiezen wat ik daarvan wil maken. Het is dus niet nodig om naar de winkel te rennen want vaak heb je voldoende in huis om toch een lekkere maaltijd te maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten