Pagina's

woensdag 9 januari 2013

Inspiratie en een tweede leven voor oude dingen

Elke dinsdagavond ga ik er eens goed voor zitten. De dinsdagavond is namelijk mijn tv-avondje bij History TV.  Behalve dat in beide programma's oude dingen worden gevonden, is er verder weinig historisch aan. Dat geldt overigens voor bijna alle programma's op dit kanaal. Dat kan echter mijn pret niet drukken want ik zit iedere keer te genieten van "mijn" programma's.

Ik ga dus dinsdagavonden lang onderuit op de bank met een grote pot thee om mee te genieten met Storage Wars en American Pickers. Storage Wars gaat over een aantal opkopers die spullen opkopen van opslagruimtes waarvan de huurders een huurachterstand hebben. Het programma volgt een aantal opkopers die ieder hun eigen personage en karakter in de show neerzetten maar die wel in de realiteit een tweedehands winkel hebben (ook wel thrift store). In de opslagruimtes worden vaak de meest vreemde items aangetroffen die vervolgens worden getaxeerd door een kenner. Vooral die taxaties vind ik erg interessant. Er zitten namelijk wel eens dingen tussen die ik waarschijnlijk gewoon bij het grof vuil had gezet en die dan toch erg veel waard zijn.

Na Storage Wars komt American Pickers. In dat programma gaan twee mannen met een antiek winkel door hele land op pad om nieuwe dingen voor de winkel te vinden. Ze worden hierbij ondersteund door Danielle die vanuit de winkel de meest fantastische adressen met spullen weet te traceren. Het gaat hier niet om oude meubels maar om oude uithangborden, kermisattracties, auto's,, speelgoed en fietsen. Deze spullen staan vaak bij de meest excentrieke mensen waarvan alleen het verhaal achter hen al interessant is. Vaak krijg ik helemaal de kriebels om mee te gaan op een "pick". Ik wil dan ook in oude schuren tussen de stof en de spinnenwebben die ene schat in alle rommel vinden. 

Wat vind ik nu eigenlijk zo leuk aan die programma's? Het is toch iedere keer weer een verrassing wat er wordt gevonden. Vooral het verhaal achter de spulletjes vind ik leuk om me vervolgens vaak te verbazen over de waarde ervan. Het is ook mooi om te zien dat oude spullen ook waardevol kunnen zijn. Zelf weet ik daar alles van. Er is maar weinig in mijn huis wat nieuw is. 

Het programma brengt ook goede kriebels in mij naar boven. Ik vind het heerlijk om oude spulletjes op te knappen. Ik kan soms uren zoeken op Marktplaats op de termen "opknappertjes" of "opknappen". Je komt daar soms erg leuke dingen tegen die je vaak voor een heel klein prijsje kan opknappen. Vorig jaar heb ik zo heel goedkoop een antiek bureautje op de koop kunnen tikken. Het geeft mij voldoening en ontspanning om deze vervolgens te schuren en in de verf te zetten. Het is iets unieks en iets naar mijn smaak.  Ik kan heel trots op het eindresultaat zijn. Het ontbreekt me helaas vaak aan tijd om dit vaker te doen. 

Ook Pinterest is een bron van inspiratie. Uren kan ik kijken naar alle foto's die daar worden geplaatst en al doorklikkend kom ik op de meest inspirerende en creatieve sites vaak ook met hele beschrijvingen hoe je iets doet. Enthousiast repin ik deze ideetjes dan om hopelijk daar in de toekomst iets mee te doen. Helaas ook hier ontbreekt me vaak aan tijd om iets met deze ideeën te doen. Wel blijven sommigen dingen toch in mijn achterhoofd zitten want ik zie nu in een mooi leeg blik tal van mogelijkheden. Afgelopen zomer heb ik een paar olijfolie blikken en honing blikken gebruikt om groente in te kweken. Nu staan er nog steeds een paar blikken in de vensterbank met rode pepers. Ik vind ze decoratiever dan een gewone pot. 

Ook kijk ik meer om me heen op straat. Van hele simpele dingen kun je hele mooie dingen maken. Denk alleen maar aan schelpen, kiezeltjes, aangespoeld hout op het strand maar ook houten palets. En heel soms vind je op straat ook dingen die mensen afdanken die jij dan zelf nog goed kunt gebruiken. Zo heb ik ooit twee rieten wasmanden op de kop getikt terwijl ik met dochterlief aan het wandelen was. De wasmanden eindigden in de wandelwagen en dochterlief moest al waggelend (ze kon net lopen) naar huis. Met de wasmanden was niks mis. Ik gebruik ze inmiddels al twee jaar. Mijn laatste vondst was een oud porseleinen melkkannetje. Er ontbrak een klein stukje boven. Ik vind dat dan wel weer charmant. Er staan bij mij nu regelmatig bloemen in. 

Kortom ik gun oude dingen een nieuw leven. Vaak omdat oude dingen met een  eigen verhaal komen maar ook omdat ze uniek zijn. Ik wil af en toe een paar dingen gaan plaatsen op mijn blog van mijn vondsten om te laten zien hoe divers maar ook uniek het kan zijn. Dus binnenkort kun je hier neuzen tussen mijn spulletjes. 

5 opmerkingen:

  1. ik ga me alvast verheugen op jouw eigen showroom!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je kunt heel veel doen met oude spullen of spullen die je anders weg zou gooien.
    Toen ik je blog las, dacht ik gelijk aan de site die ik altijd bekijk. Echt iets voor jou, kun je ideetjes op doen.
    kijk maar eens op: www.welke.nl

    gr.Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Pinterest is zo ontzettend leuk!
    Ik merk dat ik me er meer mee bezig houd nu ik aan swap-bot doe (en soms meedoe met een digitale swap van een pinboard), en een ipad heb. Daarop kan ik op de een of andere manier rustiger lekker plaatjes kijken, zonder er omheen geknipper dat er bv weer een mailtje binnen is.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. mijn buit van 2012 van gevonden voorwerpen bij het grof vuil, een rotan tafeltje, een houten kruk, een cementbak, niet gebruikt, een vogelhuisje, een rieten stoel,2 houten schermen, waar ik een kamerscherm van ga maken, 3 plantenbakken. en dat zijn alleen de dingen die ik mee durfde te nemen omdat ik ze in het donker tegenkwam, heb nog niet genoeg lef om ook in daglicht dingen mee te nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Storage Wars is leuk ja, maar niet te vaak wnt die ene gast gaat me nogal snel de strot uithangen met z'n ge-yeeeaaaaaaap. Ze mogen van mij wat meer focussen op de gevonden spullen (wat is het, wat is het waard en wat kan je er nog mee) dan op die lui die mekaar steeds een hak zetten.

    BeantwoordenVerwijderen