Pagina's

woensdag 5 december 2012

Kringloop schatten en kostbare momenten

Gisteren had ik het ineens even moeilijk met tranen tot gevolg. Mijn man is vandaag vertrokken naar Duitsland. Nu kan ik best een paar dagen zonder mijn man dus dat was het probleem niet. Ik had er moeite mee hoeveel geld het bezoek aan de arts kost maar ik had er vooral moeite mee dat wij niet mee konden. 

De laatste 5 jaar was het namelijk traditie dat wij elk jaar een weekend naar Düsseldorf gingen rond de Kerst. We vergaapten ons dan aan de mooie etalages, struinden over de Kerstmarkt en genoten van ons weekendje weg. Vorig jaar zijn we nog geweest tegen beter weten. Vorig jaar was ook het eerste jaar dat ik er niet meer van kon genieten omdat ik alleen maar kon bedenken dat we ons dit niet konden veroorloven. Mijn man loopt straks tussen de bezoekjes aan het ziekenhuis alleen over de Kerstmarkt. Overigens is dat niet in Düsseldorf maar in het zuiden van Duitsland. Gisteren gaf hij aan dat het wel heel erg leuk was geweest als wij mee waren gegaan. Tja en toen moest ik wel even slikken want ik was ook graag mee gegaan, al was het maar om hem te steunen tijdens de onderzoeken. Hij is namelijk geen held als het op ziekenhuizen aankomt.

In plaats daarvan brachten dochterlief en ik hem vanochtend naar de trein om hem uit te zwaaien. Onderweg naar huis ben ik gestopt bij de Kringloopwinkel. Dit lag namelijk mooi op de route naar huis. De laatste tijd zijn er wat wijnglazen gesneuveld. Ik heb hard nieuwe nodig maar ik wil er niet al te veel voor betalen. De Kringloop is dan een goed alternatief. Bovendien is het ook altijd leuk om rond te snuffelen. 

De Kringloop zit op een industrieterrein dus zonder fiets of auto is het moeilijk te bereiken. Toen ik het parkeerterrein opdraaide met de auto, verbaasde ik over hoe druk het was. We hebben echt even moeten zoeken naar een parkeerplaats. Eenmaal binnen viel het wel mee qua mensen maar dat komt ook omdat het een grote winkel is. Helaas kon ik maar twee wujnglazen op de kop tikken. Per glas betaalde ik €0.30. Dat is een leuk prijsje. Toen viel mijn oog op een paar borden. Het waren witte borden met een stermotiefje in blauwgrijs en groen. Het deed heel feestelijk aan. In totaal waren het 6 borden die mee mochten voor €3,00. Dochterlief was ondertussen in de speelgoedhoek gedoken. Daar vond ze een boekje van Cars met geluidjes. In de winkel zijn deze boekjes rond €6,00. Daar lag het voor €0,50. Haar oog viel ook op een fotolijstje van Mickey Mouse. Deze mocht ook mee voor €0,50. Al met al was ik iets meer dan €5,00 kwijt want ik zag ook nog iets om toiletrollen netjes op te stapelen. 

In de winkel raakte ik in de winkel aan de praat met een vrouw. Ze vond het jasje van mijn dochter zo mooi en ik vertelde haar dat ik deze op Marktplaats had gekocht. Heel enthousiast vertelde ze mij dat er 1-2x per jaar in de buurt een tweedehands kledingbeurs wordt gehouden. De beurs vindt plaats in een gemeente waar veel geld zit. Hierdoor gaat de duurste merkkleding vaak voor voor een schijntje weg. Zelf gaat ze er elk jaar naar toe om voor haar dochter kleding te kopen. Iets om dus te onthouden en de datum in de gaten te houden. Dochterlief is de laatste tijd flink gegroeid dus deze zomer heeft ze nieuwe kleertjes nodig. 

Bij het afrekenen kreeg dochterlief ook nog een gratis kleurboek voor Sinterklaas. Huppelend liepen wij naar buiten. Op de glazen na had ik de dingen niet echt nodig. Alleen vond ik dat ik deze keer een kleine uitzondering mocht maken. Ik heb de laatste tijd redelijk goed verkocht via Marktplaats en bol dus de aankopen zijn uit deze opbrengsten gefinancieerd.

Eenmaal thuis hebben we met zijn tweetjes heerlijk zitten lunchen. Ik had nog een stukje rookworst over van de stamppot van maandag en dochterlief genoot van haar salami-boterham. Ondertussen staat het vlees ook in de marinade voor de nasi van vanavond. Straks gaan we met zijn tweetjes ziekenhuisje spelen als ze haar middagslaapje heeft gedaan. En als Madam vanavond naar bed gaat dan ga ik met het laatste stukje chocoladeletter een dvd kijken. 

Zo maken we er met zijn tweetjes het beste van. Tuurlijk was het leuker geweest als manlief er ook bij was geweest. Toch koester ik de momenten die ik met haar samen heb ook. Even moeder-dochter tijd... die momenten samen zijn heel kostbaar.

5 opmerkingen:

  1. Genieten is dat he.
    Samen met je kind.
    Ik vind het zo gezellig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De kunst is te kijken naar wat je wel hebt en daar van te genieten. Dat kun jij ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die 5 euro retail therapy had je wel verdiend toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ja dat is even slikken, afscheid nemen van iets wat voor jullie een traditie was, een jaarlijks uitje op de kerstmarkten. Maar zoals gezegd kun je er toch niet meer van genieten als je weet dat je er eigenlijk het geld niet voor hebt.
    Verzin gewoon een nieuwe traditie als je man weer thuis is. Ga naar een groot tuincentrum in de buurt en kijk daar naar alle kerstpullen! Maakt thuis warme chocomel en zet wat kerstliedjes op....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Toch knap van jullie dat jullie dan nu de juiste beslissing hebben genomen. Sterkte voor allemaal. En voor je het weet is hij weer thuis en maken jullie er dan een mooie dag van.

    BeantwoordenVerwijderen