Pagina's

vrijdag 16 november 2012

Hoe kom ik financieel de feestdagen door

Morgen komt Sinterklaas weer in het land. Dit is het eerste jaar dat dochterlief er heel bewust mee bezig is. Als ze iets ziet wat ze op dat moment erg mooi vindt, dan vertelt ze dat ze dat wel heel graag van Sinterklaas wil hebben.

Nu heeft Sinterklaas echter al ruim van te voren de cadeautjes ingeslagen maar we komen wel deels aan haar wensen tegemoet. Ze is weg van treinen. Via Marktplaats heb ik een mooie houten treinset gevonden. Mocht ze helemaal idolaat worden van treinen dan kunnen we nog jaren vooruit met verjaardagen en feestdagen want de treinset kan tot in de eeuwigheid worden uitgebreid met bruggen, dorpjes en wat je allemaal nog niet meer hebt. Dan houden we even buiten de discussie of ik daarvoor plaats in huis heb en of ik al die troep wel in huis wil hebben. De andere cadeautjes zijn kleine dingetjes zoals kleurboekjes en boekjes.

Nu valt dochterlief echter met haar neus in de boter omdat zij ouders heeft met ieder hun eigen cultuur en tradities. Ik wil graag dat zij opgroeit met de gezelligheid van Pakjesavond en manlief wil cadeautjes onder de kerstboom. Nu kun je daarin financieel helemaal op leeglopen. Wij proberen er een beetje een gulden middenweg in te vinden door de cadeautjes te spreiden tussen de twee feesten. Met Sinterklaas krijgt ze nu een groot cadeau en wat kleine cadeautjes in de schoen en met Kerst krijgt ze nog twee kleine cadeautjes onder de boom. Het totale budget ligt rond de €50 waarvan de aanschaf van de treinset de grootste hap uit het budget was. Voor onszelf kopen we niets. Wij genieten van haar blije reactie, van een mooi versierd huis en lekker eten.

Qua eten doen we het volgens tradities die we (zelf) lang geleden in het leven hebben geroepen of die er in de loop der tijd zijn ingeslopen. Zo bak ik met de intocht altijd gevulde speculaas en met pakjesavond maak ik worteltaart (voor het paard van Sinterklaas). Met Kerst eten we standaard kalkoen waar we vervolgens bijna een week van eten. Toch als ik naar de totale kosten kijk voor de feestdagen zijn wij aan de conservatieve kant. Veel wordt zelfgemaakt. De grootste kostenpost is bij ons de aanschaf van de boom en de kalkoen. De rest van de boodschappen passen gewoon binnen het weekbudget.

Uiteindelijk is het allemaal erg traditioneel. Zelfs de kerstboom wordt gezamenlijk versierd. Voor de buitenstaander doet het misschien een beetje zoetsappig aan. Ik kijk nu al uit naar de gezelligheid en de knusheid die rond deze dagen hangen. Dus laat december maar komen. Alleen mag ik dan wel Oud & Nieuw overslaan want daar heb ik wel een ontzettende hekel aan.

5 opmerkingen:

  1. Klinkt echt heerlijk! Ik heb zelf ook zo'n zin in die dagen. Aangezien ik effe geen energie heb om zelf te bakken heb ik voor morgen dan maar wat pepernootjes gekocht en ga ik saampjes met de kleine meid de intocht van Sinterklaas op tv kijken en 's avonds natuurlijk schoentje zetten. Ik kan ook niet wachten tot ik mijn kerst cd weer mag draaien!!! Geniet er van ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het fijnste is, dat het tradities zijn waar jullie je goed bij voelen. Goed ideee, van de gevulde speculaas. Wat zal het lekker ruiken in huis...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij kopen wel een paar cadeautjes voor onszelf. Mijn kinderen vonden het maar vreemd dat wij niets kregen? Hoe kan sint nou niets voor jullie brengen? Sindsdien koop ik altijd een paar dingetjes voor onszelf.
    De intocht morgen is vlak bij ons dus wij gaan live kijken. Wij zijn uitgenodigd in een appartement aan de Roer. Ik verheug mij er enorm op en ga met mijn dochter kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je hebt van mij een award gekregen. Zie mijn blog. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik ben rijk geworden met deze geprogrammeerde gehackte pinautomaat
    Nadat ik klaar was met studeren, was er geen werk, dus besloot ik een klein bedrijf te beginnen, maar het geld was niet genoeg, ik sloot het bedrijf, het werd erg moeilijk voor mij, ik was het enige kind van mijn ouders en mijn ouders. Ze zijn allebei oud, ze geloven in mijn dagelijkse voeding, op een dag zag ik tijdens het surfen op internet een bericht over hoe deze NIEUWE VERVANGEN ONTVANGEN ATM-KAART een geldautomaat kan hacken en een groot bedrag kan opnemen, dus nam ik contact op met het bedrijf via uw e-mail. Tot mijn grootste verbazing ontving ik de kaart een paar dagen nadat ik een kleine vergoeding voor de kaart had betaald. Deze blanco ATM-kaart is een geweldig en prachtig product. Ik zou nooit geloven dat al deze dingen die ik vandaag heb kunnen worden verworven met deze grote vreugde in mijn hart, daarom breng ik het goede nieuws over ... Het leven is positief en geduldig zijn, in de overtuiging dat grote dingen mogelijk zijn en kan gebeuren in seconden. .. BRAIN HACKERS TECH WORLD heeft mijn leven veranderd ... Godzijdank kun je een e-mail sturen naar VIA (brainhackers@aol.com)

    BeantwoordenVerwijderen