Pagina's

dinsdag 11 september 2012

Kleine stapjes in de goede richting


Vorig jaar rond deze tijd viel bij mij het kwartje dat het niet zo langer door kan gaan. In principe wist ik dit al wel een tijdje maar ik denk dat ik een bepaalde fase door moest voordat ik ook wilde inzien dat ik mijn financiën wilde aanpakken. Op een middag ben ik eens gaan googlen op besparen en al snel kwam ik op site over consuminderen. Er ging een wereld voor mij open. Het is niet dat ik niet wist dat je kon besparen maar ik had er nooit goed bij stil gestaan dat dit kon. De hele middag heb ik met open mond alle verhalen en tips zitten lezen. Ik heb dit een tijdje op mij laten inwerken en soms ging ik terug naar bepaalde blogs om het nogmaals te lezen. Grote favoriet was en is Spaarcentje (http://spaarcentje.blogspot.nl/). Ik denk dat haar manier van schrijven mij aanspreekt.

Langzaam ben ik vorig jaar begonnen met de boel bij mij financieel op te ruimen. Ik ben begonnen met de dingen die mij het meeste dwars zaten. Financieel gezien is dat misschien niet de meeste slimme zet maar wel dat wat mij innerlijke rust gaf. Ik heb soms nachten liggen woelen in bed omdat ik mij weer om iets zorgen maakte. Ik wil(de) van die onrust af. Wat mij het meeste dwars zat was de roodstand op een betaalrekening. Elke 3 maanden moest ik daar positief staan. Gebeurde dat niet dan werd de rekening geblokkeerd en kon ik niet meer bij mijn geld. Dat heeft een aantal keren tot onaangename verrassingen gezorgd. Elke maand schoof ik met geld tussen twee betaalrekeningen en dan nog mocht het wel eens voorkomen dat er een tijdelijke blokkade op de rekening zat. Gek werd ik er soms van maar ook moedeloos. Dit was dus het eerste wat ik heb aangepakt.

Ik ben in februari 2012 naar de bank gegaan en ik heb een lening afgesloten. Ik wist dat ik deze binnen vier maanden kon aflossen. Ik zat er met een brok in mijn keel want dit betekende nog een lening. Iets wat ik eigenlijk niet wilde. Binnen een kwartier had ik een lening van EUR2500 afgesloten. Ongelofelijk hoe snel dat gaat en hoe lang het kan duren om van zo iets af te komen. Gelukkig was er eind juni weer vanaf. Alle financiële meevallers zijn er naar toe gegaan zodat ik het snel kon afbetalen. En ik ben zo ontzettend blij dat ik op mijn twee betaalrekeningen niet meer negatief kan staan. Helaas kostte het mij wel EUR75 aan rente. Tja en daar kan je heel veel leuke dingen mee doen.

Maar hoe pak ik nu mijn financiën aan? Ik doe het volgens de volgende regels. Mocht iemand een beter inzicht hebben, dan hoor ik het graag want ik wil alleen maar leren en horen hoe ik er snel van af kan komen.

  • Financieel inzicht in de inkomsten en uitgaven.
  • Alle maandelijkse vaste lasten gaan van één betaalrekening. De andere betaalrekening is voor boodschappen en benzine.
  • Voor boodschappen en benzine heb ik een vast budget die ik aan het begin van de maand naar betaalrekening hiervoor overboek.
  • Op geen enkele betaalrekeningen (2 in totaal) kan ik nog rood staan. Ik moet het doen met wat ik daarop heb staan per maand.
  • Elke maand spaar ik een klein bedrag voor ons om tegenvallers op te vangen.
  • Elke maand spaar ik voor mijn dochter om hopelijk haar ooit een financieel, zorgeloze studie te geven.
  • Zodra een lening of creditcard is afgelost, gaat het maandbedrag van die lening naar de andere lening (doorschuifsysteem). In principe verhoog ik hiermee het maandbedrag waardoor ik sneller afbetaal.
  • Ik denk wel 10x na voordat ik iets koop. Stelregel is dat ik iets echt nodig moet hebben. Ik koop voorlopig geen kleding of schoenen voor mezelf meer. Ik heb genoeg in de kast hangen. Al shet kapot is, dan maak ik het. Uitzondering is mijn dochter die groeit als kool en dus wel kleding en schoenen nodig heeft. Haar kleding is grootendeels tweedehands of door opa en oma gegeven.
  • Alle verzekeringen zijn doorgenomen. Ik kan enorm veel geld besparen op de gezondheidsverzekering. Echter mijn man heeft hoge kosten. Als ik de kosten afzet tegen de premie dan ben ik uiteindelijk toch goedkoper uit.
  • Nee durven te zeggen tegen uitjes, etentjes etc met vrienden of collega's. Die sporadische keer dat ik toch ga, waardeer ik des te meer. ervaring leert ook dat echte vrienden begrijpen dat ik niet overal meer aan mee kan doen.
  • Ik heb een groente- en fruittas. Met de inhoud van de tas moet ik het in principe doen met slechts een aanvulling van de wekelijkse boodschappen zoals brood, melk etc uit de winkel.
  • Luiers, verzorgingsproducten en wasmiddelen worden alleen in de aanbieding gekocht.

Of het financieel verstandig is, ik weet het niet. Ik weet alleen dat het meestal wel voor mij werkt.

9 opmerkingen:

  1. Leuke blog heb je en wat fijn dat ik je heb kunnen inspireren. Ik zal je blog tussen mijn leeslijst zetten.
    De manier waarop je het aanpakt is prima toch.
    Het begint met inzicht en dat is er nu bij jou. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je dat je mij aan je lijst toevoegt. Binnenkort hoop ik het financieel weer op orde te krijgen zodat ik op de leukere financiele dingen kan concentreren zoals sparen en de hypotheek aflossen.

      Verwijderen
  2. Mijn persoonlijke mening is: Als je de eerste stelling goed uitvoert, is de tweede stelling niet nodig. Twee rekeningen is in principe niet nodig om je financiën te organiseren.

    Andere kant, als het voor jou werkt om het via 2 aparte rekeningen te doen houdt niemand je tegen. Probeer alleen wel om geen extra kosten te hebben voor die tweede rekening (dus geen kwartaalkosten voor passen e.d.)

    Qua zorgverzekering: Dat je zorgverzekering meer oplevert dan dat die kost vind ik eigenlijk geen goed argument om er niet kritisch naar te kijken. Je kunt namelijk met de zorgverzekering veel besparen zonder in te leveren op de verdiensten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoe zou ik kunnen besparen op de zorgverzekering als de verdiensten meer zijn dan de premie? Ik sta open voor goede argumenten. Het is namelijk nu best een grote kostenpost elke maand,

      Verwijderen
    2. Ik kwam dit blog vandaag tegen en lees over het hebben van meerdere bankrekeningen. Wij hebben laten onze vaste lasten van een rekening afschrijven waar we geen pinpas van hebben. In tijden van verleiding ideaal!

      Verwijderen
    3. Dat vind ik eigenlijk wel een goed idee en beslist het overwegen waard. Eens nader onderzoeken hoeveel mij dat zou schelen.

      Verwijderen
  3. Hallo, kwam je blog tegen bij iemand anders.
    Heb je toegevoegd aan mijn favorieten.
    Goed en knap bezig hoor.

    Succes.

    Gr Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Volgens mij ben je behoorlijk goed bezig! En inderdaad; je kunt zo snel en makkelijk leningen afsluiten, het is ook niet vreemd dat dat op een gegeven moment problemen oplevert voor mensen. Dat banken dat nog steeds zo doen...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. KREDI TEKLIFI!!! Biz ROBERTO KENNETH KREDI şırketı biz hem uzun ve kısa vadeli kredi finansmanı sağlar. Biz yıl başına% 3 çok düşük faiz oranı, kişisel krediler, borç konsolidasyon kredi, girişim sermaye, Iş kredisi, kurumsal krediler, Eğitim kredisi, ev kredisi ve krediler herhangi bir nedenle güvenli ve gizli krediler sunuyoruz! Biz banka finansmanı için güvenilir bir alternatiftir, ve uygulama süreci basit ve düz ileri. Bizim kredi aralıkları $5.000,00 dan $25, 000000,00. (25.000.000 dolar). Ek bilgi: Biz hızlı genel krediler için özel, gizli ve hizmet odaklı kredi seçimi haline konum. Biz geleneksel kredi kaynakları başarısız olduğunda açmak için şirket konum. Eğer ilgilenen varsa bilgi ile bize ulaşın çekinmeyin e-posta: robertokennety@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen