Pagina's

woensdag 19 september 2012

Culinaire inspiratie als leuk cadeau



Er zijn van die momenten dat ik afvraag waarom ik een groentepakket heb omdat ik dan ietsje minder enthousiast ben over de inhoud. Deze week krijg ik: aardappels, wortelen, koolrabi, knolselderij met loof, augurk, tomaten, pruimen, peren, andijvie en Spaanse peper.

Nu weet ik wel raad met de tomaten, pruimen, peren, andijvie en Spaanse peper. De augurken ga ik inmaken maar ik heb nog een aardig bergje wortels liggen en van koolrabi en knolselderij word ik niet heel enthousiast. Nu heb ik de mogelijkheid wel om bepaalde dingen uit de tas te laten vervangen maar ik wil dat beperken tot dingen die wij echt niet graag eten. Spruitjes komen dus niet huize Geld of je Leven binnen.

Maar goed de inhoud van de tas is weer bekend dus ik mag weer gaan bedenken wat ik met de groente ga doen. Als ik inspiratie tekort kom, heb ik een aantal sites waar ik altijd wel lekkere recepten tegen kom of die mij in ieder geval inspireren. Je kunt daar vaak zoeken op ingrediënt en al zoekende kom ik vaak andere recepten tegen die mij weer inspireren. De volgende sites zijn voor mij dus een inspiratiebron:

§         www.tastespotting.com: Het is een verzamelsite van allerlei blogs. Zodra je op het plaatje klikt wordt je doorgeleid naar de het blog zelf en het recept. Zo ben ik al een paar aardige sites tegengekomen die ik regelmatig bekijk.
§         www.seasonwithspice.com: Site met recepten op basis van bepaalde kruiden. Ook een goede site als je bepaalde kruiden in je kastje hebt staan waar je niet zo goed weet wat je er mee aan moet.
§         www.findingvegan.com: Ook dit is een verzamelsite van vegan recepten. Ik leef elk jaar een paar weken als vegan. Er is een wereld van heerlijke recepten voor mij open gegaan waardoor je je eigenlijk realiseert dat je best zonder dierenproducten kan.
§         www.annemieke.net/RozeMarijn/: Heerlijke vegetarische recepten en ook leuke recepten voor peuters en kleuters.
§         www.ztrdg.nl/: Elke maand weer een paar verrassende recepten.
§         www.odin.nl/nl/recept/receptenboek.asp: Makkelijke manier om per ingrediënt recepten te vinden. Al vaak gebruikt met groot succes.

Uiteraard heb ik ook andere sites in mijn favorietenlijstje staan maar ik denk dat ik bovenstaande het vaakste raadpleeg. Als ik leuks en lekkers vind, dan print ik het uit om vervolgens eerst uit te proberen en bij groot succes in een map te doen. Na zo’n kleine twee jaar heb ik mijn eigen receptenboek samengesteld. De recepten zijn in categorieën opgedeeld zodat ik ze snel kan terugvinden. Gezien de beduimelde staat van bepaalde recepten kun je zien dat de map vaak wordt gebruikt. Uitgangspunt van recepten voor mij is dat het moet aansluiten bij de producten die ik standaard in huis heb zodat ik niet spulletjes in huis haal die ik vervolgens nooit meer gebruik. Zonde van het geld.

Overigens is een eigen receptenboek of een selectie van (huis)recepten ook een leuk cadeau. Indien je hiervan een mooi schriftje maakt, heb je een heel persoonlijk cadeau die de meeste mensen vaak meer waarderen dan een gekocht cadeau. Soms doe ik daar ook een paar basisingrediënten zodat de ontvanger meteen aan de slag kan met het boek en soms doe ik er een potje zelfgemaakte jam, chutney of pickles bij met het recept. Succes verzekert want wie houdt er niet van een persoonlijk cadeau.

4 opmerkingen:

  1. Leuk idee om een receptenboek cadeau te geven! Wij hebben ook zo'n map. En een stapel kookboeken, maar ik ga meestal op smulweb kijken als ik iets nieuws wil proberen. Of gewoon op gevoel wat in elkaar flansen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik gebruik smulweb ook wel eens. Ik heb daar onlangs nog een heerlijk recept voor andijvie stamppot vandaan gehaald met honing-tijm jus en geitenkaas. De stamppot staat hoog op de favoriete lijst als er andijvie in huis is.

      Verwijderen
  2. Mijn dank is groot! Koolrabi komt hier nog wel op, maar knolselderij vind ik eigenlijk alleen echt lekker in de erwtensoep! Maar da's nu nog een beetje te vroeg vind ik ;-) Dus wat inspiratie kan ik wel gebruiken!
    Ook hier af en toe van die pakketten dat ik denk:"wat moet ik hier nu weer mee!" Helaas kan ik niets wisselen dus dan sla ik het pakket maar af en toe over (mits ik goed gekeken heb wat er in het pakket voor de week erna komt ;-)).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ikheb dat gevoel met name in de winter als er erg veel kool wordt aangeboden. Ik heb dan echt zo iets van even geen kool meer. Maar over het algemeen ben ik wel tevreden over het pakket. Het is iedere week net genoeg.

      Verwijderen